انجام طرح بررسی اثر روش خاک ورزی بر مصرف انرژی و کارآیی مصرف آب در گندم آبی در استان مرکزی

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

اراک – ایرنا – عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح تحقیقاتی بررسی اثر روش های خاکورزی حفاظتی بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی خاک، مصرف انرژِی، جمعیت علف های هرز و کارآیی مصرف آب در گندم آبی در این استان انجام شد.

ابوالفضل هدایتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در راستای این طرح برای مقایسه روش های خاک ورزی حفاظتی آزمایشی به صورت اسپلت- پلات (کرت های خرد شده) در ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی به مدت ۲ سال زراعی انجام شد.
وی ادامه داد: در این طرح روش های کشت گندم آبی با استفاده از گاو آهن برگرداندار و دیسک(روش موسوم)، روش استفاده از چیزل پکر( یک خاک­ورز مرکب است که عملیات خاک­ورزی اولیه و ثانویه را به طور همزمان انجام می­دهد)، استفاده از گاو آهن مرکب و روش کشت مستقیم مورد آزمایش قرار گرفت.
عضو هیات علمی و رئیس بخش فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در این روش ها دوره های آبیاری در زمان های ۲۰، ۲۵ و ۳۰ روزه در هر ۲سال زراعی در زمینی که بقایای محصول ذرت علوفه ای در آن وجود داشت، انجام شد.
وی ادامه داد: در روند اجرای این طرح مشاهده شد صرف نظر از دوره آبیاری، کمترین مصرف انرژی مربوط به روش کشت مستقیم بود و بیشترین بهره وری انرژی در روش های شخم حفاظتی با دور آبیاری ۲۵ روز به دست آمد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیشترین مقدار بهره وری انرژی در تیمار روش مرسوم با دور آبیاری ۲۰ روزه، کمترین و بیشترین جمعیت علوفه های هرز به ترتیب در تیمار خاک ورزی مرسوم و روش بدون شخم مشاهده شد.
مهندس هدایتی پورگفت: نتایج تحلیل اقتصادی نشان داد که بهترین تیمار، روش شخم حفاظتی با دور آبیاری ۲۵ روز است.
مهندس هدایتی پورخاطر نشان کرد: خاک ورزی حفاظتی یکی از روش های مهم در حفظ منابع آب و خاک در بخش کشاورزی است.
وی گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ماده آلی و حاصلخیزی خاک، کاهش مصرف سوخت و انرژی در اراضی کشاورزی از مهمترین مزیت های روش های خاک ورزی حفاظتی است.

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۷
برچسب ها: