معرفی اجمالی مرکز

مرکز تحقیقات و آموزش  کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی


مرکز تحقیقات  کشاورزی استان مرکزی در سال ۱۳۶۲ رسماً با گرایشات کاری بخشهای : خاک و آب، اصلاح و تهیه نهال و بذر و گیاه پزشکی موجودیت یافت و از سال ۱۳۸۲ با ادغام مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد سازندگی سابق، شامل بخشهای تخصصی: دامپروری، دامپزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری و اقتصادی و اجتماعی با نام «مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی» در راستای اهداف خود مشغول به فعالیت می باشد. این مرکز در حال حاضر در برگیرنده ۷ بخش و ۲ واحد تحقیقاتی تخصصی و نیز واحد اطلاع رسانی و مدارک علمی می باشد. (پس از تصویب تأسیس شعبه ششم موسسه تحقیقات رازی در اراک بخش تحقیقات دامپزشکی در سال ۱۳۸۶ از این مرکز منفک و به آن مؤسسه ملحق گردید)، همچنین ۸ ایستگاه تحقیقاتی نیز بستر اجرای طرحهای تحقیقاتی را برای این مرکز فراهم نموده که ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات بصورت ملی و ۶ ایستگاه دیگر (ایستگاههای تحقیقات لوبیای خمین، منابع طبیعی مهندس یونسی (خسبیجان) ، انار ساوه ، گیاهان داروئی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکه رود ساوه و ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی اراک) تحت پوشش بخشهای تحقیقاتی این مرکز می باشند. نیروهای تحقیقاتی این مرکز شامل ۲۰ نفر عضو هیأت علمی (در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد) ، ۱۸ نفر کارشناس ارشد و ۲۷ نفر کارشناس پژوهشی و فوق دیپلم بوده که به امر تحقیق مشغول می باشند و هر ساله بیش از ۱۰۰ طرح و پروژه تحقیقاتی را در دست اجرا دارند.

برنامه ها، سیاست ها و خط مشی های مرکز:

برنامه ها و سیاست های مرکز در زمینه تحقیقات با نگاه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۲۰ ساله، متکی بر اصول و استراتژی های اساسی حاکم بر برنامه چهارم توسعه در زمینه تحقیقات، با تبعیت از تکالیف مقرر در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و با هدف توسعه پایدار کشاورزی بر مبنای دانایی و پیروی از سیاست های سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی تهیه ، تنظیم و اجرا می شود.

خط مشی ها و جهت گیری های تحقیقاتی مرکز

بررسی مسایل و مشکلات روز بخش های اجرایی و تولیدی کشاورزی و منابع طبیعی و تلاش در جهت رفع آنها.
اجرای برنامه های تحقیقاتی در راستای تحقق اهداف برنامه چهارم.
آینده نگری و بازکردن افق ها و ایجاد فرصت های جدید برای آینده.
کمک به ایجاد زمینه خودکفایی محصولات اساسی و ایجاد امنیت غذایی.
افزایش نرخ بهره وری در فعالیت های کشاورزی بویژه در مصرف آب با بهبود فناوریها و یافته های جدید.
ایجاد، بکارگیری و بومی سازی فناوری های جدید در بخش به ویژه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و کنترل بیولوژیک آفات و بیماریهای گیاهی.
حفظ و بکارگیری منابع ژنتیکی گیاهی و حیوانی به منظور حفظ منافع ملی و شناسایی ذخایر توارثی.
جلوگیری از تخریب منابع پایه زیست محیطی (آب، خاک، پوشش گیاهی و …) و توجه به شاخص های توسعه پایدار در تحقیقات.
 

مرکز آموزش عالی شهید بابایی اراک:

این مرکز  از سال ۱۳۶۵ در زمینه  آموزش کارکنان به منظور بهسازی هرم نیروی انسانی سازمان جهاد سازندگی  استان  مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. از سال ۱۳۷۵ اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی علمی – کاربردی  در رشته های کشاورزی  نموده است . از فعالیتهای دیگر این مرکز، اجرای دوره های کارو دانش  شامل  باغبانی ، سیسیتمهای آبیاری  تحت فشار ، پرورش گیاهان زینتی ، پرورش گیاهان دارویی و کشت گیاهان جالیزی  با همکاری اداره آموزش و پرورش استان مرکزی  می باشد.

 

دوره های علمی کاربردی:

در حال حاضر مرکز با تعداد 900 دانشجو در ۴ رشته  کارشناسی گل و گیاهان زینتی – انتقال آ ب  – تکنولوژی شیر و فراورده های لبنی – بهداشت و مواد غذایی با منشاء دامی و ۸ رشته کاردانی   شامل  رشته های انتقال  آب  ، گل و گیاهان زینتی ، عمران اراضی، بهداشتیار دامپزشکی ، امور اراضی، تکثیر و پرورش آبزیان ،  ،  شیر و فراورده های لبنی  ، امور اداری به فعالیت ادامه می دهد .

مرکز با ۴۰۰۰ متر زیربنا  دارای امکاناتی از قبیل آزمایشگاه ، کتابخانه ،سالن مطالعه ، سایت کامپیوتر ، نمازخانه ، سالن غذاخوری ، خوابگاه دانشجویی  خود گردان و کلاسهای درس و ….. می باشد.

این مرکز در سال ۱۳۸۷ علاوه بر رشته های فوق در رشته های کاردانی اموراداری، عمران اراضی کشاورزی و نرم افزار کامپیوتر دانشجو می پذیرد.

در سال ۱۳۹۴ با ادغام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و مرکز آموزش جهاد کشاورزی (شهید بابایی) مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی شکل گرفت

 

 حوزه آموزش و ارتقاء علمی نیروهای انسانی کارآمد  :

  • نیازسنجی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره ‌های مقطع ‌دار خاص کارکنان سازمان جهادکشاورزی و ادارات تابعه در مرکز و کل استان
  • نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره ‌های کوتاه مدت ضمن خدمت پرسنل شاغل
  • نیازسنجی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره ‌های مقطع‌دار علمی ـ‌کاربردی
  • پیگیری امور مربوط به مأموریت‌های آموزشی کارکنان
  • برنامه‌ریزی، نظارت و اجرای دوره ‌های فنی و حرفه‌ای رسمی و کاردانش
  • برگزاری دوره­‌های کوتاه مدت و پودمانی مورد نیاز شاغلین
  • برنامه‌ریزی و برگزاری دوره ‌های آموزش بهره‌ برداران و کاربران بخش کشاورزی و آموزشهای آزاد
  • برنامه‌ریزی و پیگیری کارآموزی و کارورزی دانشجویان رشته‌های مختلف کشاورزی در بخش­های مختلف اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاه ها