مصاحبه خبری ایرنا با مهندس آقارضی(مسئول بخش آبخیزداری مرکز)

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

طرح پایدارسازی کناری رودخانه با استفاده از عملیات بیولوژیکی در استان مرکزی انجام شد

اراک – ایرنا – مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح بررسی پایدارسازی نوار کناری رودخانه با استفاده از عملیات بیولوژیکی در این استان انجام شد.

حشمت اله آقارضی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رودخانه‌ها همواره در آبرفت‌هایی که جریان دارند فرسایش و تخریب هایی را در برخی نقاط ایجاد می کنند و مقدار قابل‌توجهی رسوبات را به مخازن سدها، دریاچه‌ها و دریاها می برند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب کناره‌های آبرفتی رودخانه‌ها به خصوص در رودخانه‌های فصلی و کم آب با رشد و تکثیر گیاهان و ایجاد پوششی بیولوژیک می‌تواند فرسایش دیواره‌ها و بستر را کاهش داد.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی  و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: رودخانه قره ‌چای به ‌عنوان یکی از منابع آبی مهم این استان به شمار می رود که همانند سایر رودخانه‌ها با فرسایش، تخریب دیواره‌ها و کف کنی بستر مبتلا است که وجود پوشش بیولوژیک در شرایط خاص نقش مهمی در جلوگیری از تخریب و فرسایش دیواره‌ها این رودخانه به همراه دارد.
آقارضی گفت: رودخانه قره‌چای در سرشاخه استان مرکزی با عنوان رودخانه شراء از نعمت وجود پوشش بیولوژیک بهره‌مند ‌بوده و یکی از قطب‌های اصلی صنوبر کاری استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: در قسمت‌هایی از رودخانه که فاقد پوشش بیولوژیک است، تخریب دیواره همواره اتفاق ‌افتاده و این تخریب هرسال رو به پیشروی است و اراضی کشاورزی، نواحی مسکونی، پل‌ها و تاسیسات را در معرض خطر قرار می دهد.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، استقرار پوشش گیاهی و اجرای طرح بپولوژیکی در بستر رودخانه ها را نیازمند اطلاعات مبنا در زمینه هیدرولیک رودخانه، مواد سازنده بستر و کناره‌ها، شرایط اقلیمی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی و خاکشناسی عنوان کرد و افزود: برای اجرای طرح بیولوژیکی رودخانه قره چای از آمار هیدرولوژی، نقشه‌های توپوگرافی و عکس‌های هوایی استفاده ‌شده است.
آقارضی خاطر نشان کرد: طرح بررسی پایدارسازی کناری رودخانه طرح تحقیقاتی کاربردی است که ترویج آن با مشارکت مردم، با هزینه‌ای بسیار اندک و به دلیل سادگی کار می‌تواند در سطح کلان اجرایی شود.
وی ادامه داد: نمایانگر کردن توانایی پوشش بیولوژیک در حفاظت کناره‌های رودخانه در برابر فرسایش و تخریب، حفاظت از کناره‌ها موجب و اراضی کشاورزی، ایجاد درآمدهای اقتصادی، بررسی تاثیر توده درختی، درختچه‌ای و علفی در تثبیت بیولوژیکی کناره رودخانه، ارایه راهکار برای حفظ و بازیافت اراضی حاشیه رودخانه‌ها با کاربرد روش‌های تثبیت بیولوژیک از جمله اهداف اجرای این طرح است.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: جلوگیری از فرسایش در کناره‌های بدون درخت آبراهه‌ها و رودخانه و انتقال رسوب به پایین ‌دست رودخانه ها و جلوگیری از ضررهای زیست‌محیطی و اقتصادی از جمله ضرورت ها و اهمیت اجرای طرح بیولوژیکی در کناره رودخانه ها است.
آقارضی افزود: با توجه به اینکه پوشش بیولوژیک و کشت درختان بید، صنوبر و سنجد در صورت استقرار در کناره‌های رودخانه نقش موثری در جلوگیری از فرسایش و تخریب دارند در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، این مهم فواید اقتصادی و اجتماعی از جمله تولید چوب، بهبود شرایط زیست‌محیطی و تولید رسوب و حمل رسوب به مخازن سدهای پایین‌دست به به همراه دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰
هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۲
برچسب ها: