معاون وزیر و رئیس سازمان تات: سند امنیت غذایی یک سند فرا دستگاهی است

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
معاون وزیر و رئیس سازمان تات:
سند امنیت غذایی یک سند فرا دستگاهی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سند امنیت غذایی یک سند فرا دستگاهی است گفت: در گذشته تصور این بوده که امنیت غذایی مسئولیت یک وزارتخانه، مثل وزارتخانه جهاد کشاورزی است، در صورتی که، حداقل هفت الی هشت وزارتخانه دیگر در تحقق این سند نقش دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛ رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با موضوع بررسی سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی  با اشاره به تولیدات صد و بیست و پنج میلیون تن در بخش کشاورری، گفت: در بدو پیروزی انقلاب تولیدات بخش کشاورزی بیست و پنج میلیون تن بود و امروز با صد میلیون تن افزایش تولید، در آستانه خودکفایی در برخی محصولات قرار داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سند امنیت غذایی یک سند فرادستگاهی است گفت: در گذشته تصور این بوده که امنیت غذایی مسئولیت یک وزارتخانه، مثل وزارت خانه جهاد کشاورزی است، در صورتیکه، حداقل هفت  الی هشت وزارتخانه دیگر در تحقق این سند نقش دارند.
وی با اعلام اینکه تا ده سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت، افزود: به عنوان مثال در تولید گندم، شکر، حبوبات و جو، جوی دانه‌ای پیش بینی شده است به خودکفایی دست پیدا کنیم.
خیام نکویی افزود: از صد و بیست و پنج میلیون تن بخش کشاورزی یک درصد مربوط به تولیدات آبزیان می باشد، این در حالی است که ما پنج هزار و هفتصد کیلومتر در کشور سواحل داریم و در افق هزار و چهارصد و یازده در سند پیش بینی افزایش تولیدات آبزیان شده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور زمینه های تحقق این سند در چشم انداز ده ساله وجود دارد، گفت: به نظر من علی رغم همه محدودیت‌هایی که در کشور موجود است، ظرفیت اجرای سند امکان پذیر است.
وی با اشاره به افزایش دمای ۲ درجه ای ایران، از ۵۰ سال پیش تا کنون، افزود: با کاهش میزان بارندگی درطول این چهار دهه میانگین بارندگی کشور از دویست و پنجاه میلیمتربه دویست و بیست میلیمتر رسیده است .
خیام نکویی سطح خاک‌ زیر کشت  را ۱۸ میلیون عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانشی دوازده هزار نفر هیئت علمی در بخش کشاورزی، بهره برداران و کشاورزان از مهم‌ترین مولفه‌ها در حوزه اجرای این سند است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میانگین سن کشاورزی را تقریبا پنجاه و چهار سال دانست و افزود: در سند پیش بینی شده است با تربیت کشاورزان آینده بر پایه سیاست گذاری‌های نظام جامع آموزش کشاورزی در وزارت علوم استفاده شود.
وی گفت:هشت هزار و سیصد گونه گیاهی در کشور وجود دارد که دو هزار گونه فقط بومی جمهوری اسلامی ایران است و بیش از دو هزار و دویست گونه اش، گونه‌های گیاهان دارویی است.
خیام نکویی در پاسخ به اینکه پس همه نگاه ها  به سمتی می‌رود که ما می‌توانیم؟ با اشاره به وجود یازده اقلیم از سیزده اقلیم دنیا  در کشور گفت: وجود چهار اقلیم همزمان و مجموع عوامل موجود  ما را به این سمت می‌برد که امکان اجرایی شدن سند و دستیابی به امنیت غذایی وجود دارد.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید

 


نوشته شده توسط:مریم حاتم آبادی - 394 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها: