با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سند الگوی کشت استان مرکزی رونمایی شد

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۷ دی ۱۴۰۱

مراسم رونمایی از سند الگوی کشت محصولات کشاورزی استان مرکزی با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی، دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی و مسئولان استانی در سالن اجتماعات غدیر استانداری مرکزی روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

دکتر سید مجتبی خیام نکویی در آیین رونمایی از سند الگوی کشت استان مرکزی در اراک، گفت:  اجرای الگوی کشت، سالانه تا ۲ و ۲ دهم میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته و توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر و اصلاح کشت سبزی و صیفی در راستای اجرای این طرح، در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با یادآوری وجود چند رویکرد برای تدوین سند الگوی کشت، عنوان کرد: براساس توافق با وزارت نیرو، هم‌اکنون ۷۲ میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی کشور اختصاص یافته که باید ظرف مدت چهار سال به ۶۰ میلیارد مترمکعب برسد، یعنی سالانه سه‌میلیارد مترمکعب آب باید در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود.

وی ادامه داد: الگوی کشت برای ۱۳۳ محصول تدوین شده است که اکنون تمرکز وزارت جهاد کشاورزی بر روی ۱۵ محصول است، که این محصولات ۹۰ درصد سطح زیرکشت کشور را به خود اختصاص داده است و ۱۴ محصول از مجموع این محصولات در استان مرکزی کشت می‌شود که ۹۶ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این استان را شامل می‌شود.

خیام نکویی افزایش سهم امنیت غذایی استان‌ها در اجرای طرح الگوی کشت را از برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: سهم محصولات آبی ۴۸ درصد و محصولات دیم ۵۲ درصد است و این مهم در استان مرکزی شامل ۵۶ درصد دیم و ۴۴ درصد محصولات آبی است.

وی امنیت غذایی کشور را مدیون فعالیت کشاورزان دانست و افزود: در تدوین الگوی کشت، تشکل‌های ملی بخش خصوصی مشارکت و حضور داشتند و امکان حضور تشکل‌های بخش خصوصی ۳۱ استان کشور وجود نداشت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه استان مرکزی دوازدهمین استانی است که سند الگوی کشت آن رونمایی می شود افزود: اجرای طرح الگوی کشت، طرح دیکته شده به استان ها نیست و در ۱۱ استانی که الگوی کشت رونمایی شده، بعد از رونمایی، ابتکار و خلاقیت هایی از استان ها دیده شده که در سطح ملی تعمیم داده شده است، قطعا اگر نوآوری و خلاقیت در سطح هر استان در جهت اجرای الگوی کشت صورت گیرد از آن در باقی استان ها نیز استفاده خواهد شد.

در این مراسم مهندس علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی نیز کاهش می‌یابد و بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان افزایش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور وجود دارد که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است و در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در دستور کار قرار دارد.

مهاجر ادامه داد: الگوی کشت در کشور توسط کشاورزان به صورت طبیعی و از صدها سال پیش با توجه به نیاز و اقلیم اجرا شده و اصلاح این الگوی کشت برای تامین نیاز کشور و بدون اینکه به آب و خاک لطمه‌ای وارد شود، اجرا می گردد.

وی هدف از اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی را، ایجاد امنیت غذایی پایدار عنوان کرد و گفت: استقلال واقعی بدون تامین امنیت غذایی پایدار، از معنا تهی است.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: سند الگوی کشت محصولات کشاورزی بر سه پایه نیاز جامعه، اقلیم و اقتصاد طراحی شده است و استان مرکزی یکی از استان‌های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

در پایان این نشست، از سند الگوی کشت استان مرکزی رونمایی شد.

پس از پایان این مراسم، دکتر خیام نکویی و همراهان با حضور بر سر مزار مطهر شهید گمنام که به تازگی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به خاک سپرده شده بود، با قرائت فاتحه و نثار گل ، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:مریم حاتم آبادی - 393 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها: