اجرای طرح کشاورزی قراردادی در ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
اجرای طرح کشاورزی قراردادی در ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی
مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی روز دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست با اصحاب رسانه از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان در نیمه دوم سال خبر داد.

سیدحسین هاشمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح در ۱۰ استان کشور از جمله استان مرکزی انجام شده است افزود: استان مرکزی در این زمینه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی استان مرکزی شامل دو بخش غیردولتی و دولتی است یادآورشد: بخش غیردولتی آن شامل شرکت هایی تعاونی است که هویت و جایگاه خصوصی دارند.

 هاشمی ادامه داد:بخش غیر دولتی شامل :شرکت های تعاونی تولید، تعاونی روستایی، تعاونی زنان و تعاونی کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی می شود.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۹۱ شرکت تعاون روستایی با بیش از ۸۰ هزار سهامدار فعالیت دارند گفت:این شرکت ها قدیمی ترین تشکل های غیردولتی در کشور هستند.

 هاشمی با اشاره به فعالیت ۴۵ شرکت تعاونی کشاورزی با حدود ۳۰ هزار عضو در حوزه های مختلف کشاورزی اظهارداشت: در حوزه تعاونی های تولید روستایی هم ۲۵ شرکت با حدود ۲۵ هزار سهامدار در بخش کمک به فرآیند تولید محصولات کشاورزی و تامین نهاده ها فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تعاونی های زنان روستایی نیز در سطح استان ۱۰ شرکت هستند که با ۹۳۰ عضو فعالیت دارند یادآورشد: ۸ اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی، یک اتحادیه تعاون روستایی استانی، یک اتحادیه تعاونی های تولید روستایی استانی و ۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی استانی و مجموعه های نظام صنفی در سطح استان مرکزی درحال فعالیت هستند.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی ادامه داد: در سطح استان مرکزی ۷۹ باب انبار محصولات کشاورزی با ظرفیت حدود ۷۰ هزار تن و ۳۹ باب انبارهای دولتی وجود دارد که مالکیت آنها با دولت است که شرکت ها از آن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ۵ سایت تولید بذر گواهی شده در استان فعالیت دارند یادآورشد: این سایت ها تقریبا ۸۵ درصد کل بذر اصلاح شده گندم و جو و دانه های روغنی را تامین و توزیع می کنند، ظرفیت این سایت ها ۳۰ هزار تن در سال است.

وی گفت: سیلوهای تحت مالکیت تعاون روستایی ۳ باب با ظرفیت ۴۵ هزارتن است.

 هاشمی اضافه کرد: کارخانه تولید کنسانتره به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، ۳ باب شهرک گلخانه ای، میدان تره بار اراک، ۱۲۰ واحد تولید گوساله پرواری در تلخاب، ۲۵ غرفه دائمی عرضه محصولات کشاورزی، ۴ جایگاه سوخت و ۳۶ فروشگاه مواد سوختی در مجموعه تعاون روستایی استان فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۵۰ میلیون لیتر سوخت از سوی تعاونی های استان توزیع شده است.

وی با اشاره به عملکرد تعاون روستایی استان در سال ۱۴۰۰ گفت: سال گذشته حدود ۹۷ هزار تن خرید توافقی محصولات زراعی و باغی به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در استان انجام شده است.

هاشمی گفت: همچنین درسال گذشته  توزیع ۳ هزار تن انواع کالای اساسی به ارزش ۴۹ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی درباره توزیع میوه شب عید در نوروز امسال هم  گفت: دراین مدت ۹۰۰ تن میوه در سطح استان مرکزی به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان توزیع شده است.

هاشمی تهیه و توزیع ۴۲ هزار تن انواع کود شیمیایی، آلی و گیاهی، توزیع ۳۲ هزار لیتر انواع سموم شیمیایی، ۳۶ هزارتن انواع نهاده های دامی، توزیع ۳۵۰۰ تن انواع بذور اصلاح شده را از دیگر اقدامات انجام در سطح استان برشمرد.

وی با اشاره به طرح خرید و جمع آوری شیر تولیدی مازاد دامداران گفت: سال گذشته ۶۵۰۰ تن شیر خریداری و به کارخانه های محصولات لبنی تحویل شد. وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۱ میلیارد تومان تسهیلات از منابع مشخص در اختیار شرکت های تعاونی قرار گرفته است.

وی همچنین از افتتاح فاز دوم سردخانه ساوه به ظرفیت ۳ هزارتن، ساخت مجتمع اداری تجاری در اراک، ساخت مجتمع خدمات رفاهی در میدان میوه و تره بار اراک خبر داد وگفت: مرمت و نوسازی و بازسازی ۴ باب فروشگاه مصرف در اراک و ساوه و شازند و خمین، راه اندازی ۴ باب کارگاه خوراک دام به ظرفیت اسمی ۲۵ هزارتن، تهیه و توزیع ۷۰ هزار اصله نهال زیتون و توزیع اینترنتی ۲۰۰ تن کالا از جمله اقدامات انجام شده در استان مرکزی است.

هاشمی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۷۰ هزارتن گندم در ۱۷ مرکز و ۲ سیلو خرید تضمینی شده است گفت:این میزان  نسبت به سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها: