برنامه های انتقال یافته بخش تحقیقات علوم دامی مرکز با موضوعات “پیشگیری از کمبود ید، آمیخته گری در گوسفند و مدیریت تغذیه گاو شیری” توسط محققان و پژوهشگران این بخش بصورت وبینار ارائه گردید

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱ بهمن ۱۳۹۹

انتقال یافته های بخش تحقیقات علوم دامی مرکز با موضوعات “پیشگیری از کمبود ید، آمیخته گری در گوسفند، مدیریت تغذیه گاو شیری” توسط آقای دکتر طالبیان مسعودی، آقای مهندس عزیزی و سرکار خانم مهندس میرشمس الهی بصورت وبینار جهت بهره برداران و کارشناسان بخش اجرا ارائه گردید. این برنامه انتقال یافته ها که روز دوشنبه مورخ ۲۸ دیماه ۹۹ بصورت ویدوئو کنفرانس اجرا گردید با موضوعات ذیل این سخنرانی ها انجام شد.

۱-پیشگیری از کمبود ید در دام(علیرضا طالبیان مسعودی، استادیار بخش تحقیقات علوم دامی)

کمبود یا عدم تعادل عناصر معدنی در خاک و علوفه یکی از دلایل کاهش تولید و باروری دامها بویژه دامهای مرتع است که برای تامین احتیاجات غذایی خود به علوفه مرتع وابسته هستند و بطور کلی کمتر مناطقی یافت می شود که در آن دام­های مرتع با کمبود یا نامیزانی عناصر معدنی مواجه نباشند و این وضعیت در این دامها باعث کاهش تولید گوشت، پشم، شیر، باروری و بره گیری می شود.

یکی از عناصر معدنی ضروری برای انسان و دام ید است. کمبود ید به شکل اولیه به دلیل فقر ید در جیره و آب ایجاد می شود که نتیجه کمبود آن در خاک و مرتبط با وضعیت جغرافیایی است. افزایش آگاهی دامداران و تولید و عرضه مکملهای ید مناسب برای دام دو عامل اصلی ید رسانی به دام و پیشگیری از عوارض کمبود ید در دام می باشند.

پیشگیری از کمبود ید در دام به سادگی قابل انجام است و از طریق مکمل دهی ید به دام انجام می شود. برای این منظور مکملهای خاصی طراحی و ساخته شده که بلوک نمک ید دار با استفاده از ترکیب ید پایدار، مناسب برای استفاده در دامداری و محلول تزریقی ید از جمله این مکملها می باشند. بلوکهای نمکی ید دار با فشرده سازی نمک و مقدار مشخصی از ترکیب ید پایدار به شکل بلوک تولید می شوند که دام با لیسیدن روزانه آنها نظیر سنگ نمک در کنار آخور، مقدار ید مورد نیاز را نیز دریافت می نماید همچنین مکملهای ید روغنی  به شکل تزریقی ساخته شده اند که با یک بار ترزیق می توانند برای مدت چندین ماه ید مورد نیاز دام را تامین نمایند و این نوع مکمل برای شرایط مرتع بسیار مناسب است و اطمینان از دریافت ید به مقدار کافی و برای همه دامها را فراهم می کند.

در شرایط فعلی که مکملهای ید ویژه دام در کشور در دسترس دامداران نمی باشد، استفاده از نمک ید دار تولید شده برای انسان که در دسترس همگان می باشد راهکاری است که می توان از آن با برخی ملاحظات استفاده نمود.

۲-آمیخته گری در گوسفند( رمضانعلی عزیزی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی)

مصرف گوشت گوسفند درایران ،بیشتر از گوشت گاو وبز بوده و در حال حاضرحدود ۴۷ میلیون راس گوسفند در قالب ۳۰ نژاد در کشور موجود می باشد. در سال های اخیر برخی گله داران به دلیل انگیزه مالی به ویژه در نژادهای ریزجثه اقدام به استفاده از قوچ های سایر نژادها نموده و برخی از قوچ های چند نژاد مختلف، درگله های خود استفاده می‌کنند. برای اینکه ادامه این روند به صرفه باشد و به حذف تدریحی پرورش گوسفند منجر نشود، باید به دنبال ایجاد یا معرفی دام های مناسب (پر بازده) از طریق اصلاح نژاد ودام های بومی یا با استفاده از آمیخته گری به دنبال سنتز ومعرفی نژادهای جدید باشیم.

یافته های پژوهش نشان می دهد که تلاش های خوب برنامه ریزی شده برای ایجاد نژادهای ترکیبی (با حداقل ۵۰٪بومی) بااستفاده از نژادهای چند قلوزا با توانایی بالای مادری، سن بلوغ پایین، ترکیب لاشه مناسب و وزن متوسط بدن میش می تواند بهره وری گوسفند درسیستم روستایی درایران را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن نژادهای مطلوب به منظور افزایش رشد عضلانی برای آمیخته گری و تشکیل ترکیب ۳ نژادی نیازمیباشد.

۳-مدیریت تغذیه گاو شیری در دوره خشکی و انتقال( آزاده میرشمس الهی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی)

خشک کردن گاو شیری آبستن امری الزامی است. مدیریت صحیح در دوران خشکی تعیین کننده میزان تولید شیر در دوره شیردهی بعدی است. دوره خشکی بایستی زمان استراحت و التیام جراحات در پاها، بافت پستان و … باشد. دوره خشکی بطورمعمول به دودوره تقسیم می شود: ۱- مرحله اول خشکی (Far Off)2-مرحله قبل از زایمان یا دوره انتقال (Close Up)  که مرحله اول خشکی:دوره اول خشکی از زمان خشکی گاو تا ۲۱ روزقبل اززایش است. دراین دوره مصرف علوفه خوش خوراک ازاهمیت ویژه ای برخورداراست ومصرف کنسانتره بایدبه حداقل برسد.  مرحله قبل از زایمان: دوره انتقال گاوهای شیری در طول ۳ هفته آخر آبستنی (اواخر دوره خشکی) و ۳ هفته اوایل شیردهی انجام می شود.

روابط عمومی مرکز

 


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها: