مصاحبه خبری دکتر غلامرضا گودرزی ریاست محترم مرکز تحقیقات و آموزش با پایگاه خبری دیار آفتاب

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در سال جهش تولید؛

۵۲ رقم جدید از انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید شد/ شهرت انار و لوبیای استان در سطح بین المللی

 

گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از تولید ۵۲ رقم جدید از انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی خبر داد و گفت: اقدامات این مرکز که شامل تولید و توزیع بذر و نهال ارقام مختلفی از گندم، جو، لوبیا، انار، صنوبر و … می شود، در سال جهش تولید سودی ۴۰۵میلیارد تومانی را برای استان مرکزی به همراه داشته است.

به گزارش دیار آفتاب؛ مهمترین رسالتی که سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بر عهده دارد تامین امنیت غذایی کشور و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی- که نهایتا به افزایش درآمد کشاورزان منتج می شود- است.

مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مرکزی با تحقیق بر روی گونه های مختلف محصولاتی همچون انار، لوبیا، گندم، آویشن، درخت صنوبر و … یکی از مراکز مهم کشور به شمار می رود.

غلامرضا گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این مرکز طی سالیان گذشته، گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۱۳۶۲ رسماً با گرایشات کاری بخش های خاک و آب، اصلاح و تهیه نهال و بذر و گیاه پزشکی موجودیت یافت و از سال ۱۳۸۲ با ادغام مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد سازندگی سابق، شامل بخشهای تخصصی دامپروری، دامپزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری و اقتصادی و اجتماعی با نام «مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی» در راستای اهداف خود مشغول به فعالیت شد.

گودرزی در خصوص اهمیت فعالیت این مرکز، گفت: بذری که کشاورزان می کارند در کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. به بیانی دیگر اگر بذر مورد استفاده کشاورزان، اصلاح شده باشد کیفیت محصول نهایی به مراتب بهتر از بذر اصلاح نشده و با کیفیت پایین است. مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با تحقیق و پژوهش بر روی انواع محصولات کشاورزی، سعی در بهبود بهره وری بذر و مقاوم نمودن آن در برابر انواع آفات و تاثیرات محیطی دارد. از این رو فعالیت مرکز تحقیقات اهمیت زیادی دارد، خصوصا در محصولاتی مانند انار و صنوبر که چندین سال زمان می برد تا محصول نهایی به دست بیاید این اهمیت دو چندان می شود.

وی در خصوص دستاوردهای این مرکز در حوزه معرفی ارقام جدید انواع محصولات کشاورزی طی سال های گذشته، افزود: یکی از مهم ترین اهداف این مرکز در معرفی ارقام مختلف، حل مشکلات بخش کشاورزی استان خصوصا در بخش بهره وری آب است که در راستای این هدف تا به حال ۵۲ رقم جدید از انواع محصولات کشاورزی معرفی کرده ایم.

گودرزی ادامه داد: از ۵۲ رقم معرفی شده، ۱۲ رقم مربوط به انواع لوبیا است که از صفر تا صد کار توسط مرکز انجام شده است. همچنین ۲۱ رقم غلات به صورت مشارکتی با سایر مراکز تحقیقاتی، دانه های روغنی ۷رقم، انار ۵ رقم، گیاهان علوفه ای ۵رقم و صنوبر ۲ رقم معرفی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان ساوه پتانسیل خوبی در پرورش انار دارد، پردیس تحقیقات و آموزش انار در این شهر به فعالیت مشغول است. در شهر زرندیه ایستگاه آبخوانداری، در منطقه خنداب که قطب صنوبر استان است ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی، در خمین پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا و در اراک هم ایستگاه تحقیقاتی در زمینه غلات و دانه های روغنی و گیاهان دارویی فعالیت می کند.

سود ۹۹میلیارد تومانی کشاورزان استان با کاشت ارقام اصلاح نژاد شده گندم آبی

وی با اشاره به تحقیقات این مرکز بر روی بذر گندم آبی، گفت: تحقیقات صورت گرفته بر روی این محصول، باعث تولید نوعی بذر گندم (گندم حیران) شد که در برابر کم آبی مقاوم تر است. این بذر در کشت آبی می تواند در هر هکتار تا ۷.۴ تن محصول بدهد و ویژگی دیگر آن این است که سریع تر از دیگر ارقام به رشد کامل می رسد که همین امر باعث کاهش مصرف آب آن می شود. این در حالی است که تا چند سال پیش میانگین برداشت گندم آبی از هر هکتار ۲.۵ تن بوده است که امروزه به حدود ۴.۵ تن رسید و با معرفی چنین ارقامی قصد داریم تا میانگین برداشت را به ۶ تن در هر هکتار برسانیم. در مجموع مرکز تحقیقات استان تولید حدود یک سوم بذر مورد نیاز استان را بر عهده دارد که قصد داریم این میزان را بیشتر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اضافه کرد: سطح زیر کشت گندم آبی در سطح استان ۵۱هزار هکتار است که دامنه نفوذ ارقام تولیدی مرکز تحقیقات استان نزدیک به ۴۰درصد سطح زیر کشت است و با این کار ارزش افزوده ای ۹۹میلیارد تومانی نصیب کشاورزان استان می شود.

افزایش برداشت ۹۰۰کیلوگرمی گندم دیم در هر هکتار با معرفی ارقام جدید 

گودرزی با اشاره به معرفی ارقام گندم دیم، گفت: آخرین رقم گندم دیم معرفی شده توسط مرکز تحقیقات، رقم واران است که حدود ۲.۴ تن در هر هکتار محصول می دهد و نسبت به زنگ زرد مقاوم بوده و با رشد سریعتر، بازدهی بهتری دارد. با معرفی این رقم و ارقام دیگر، میانگین برداشت گندم دیم در هر هکتار به حدود ۲تن رسیده است که نسبت به برداشت ۱.۱ تنی ارقام رایج، حدود ۹۰۰ کیلوگرم افزایش برداشت داشتیم. همچنین رقم های دیگری در مرکز تحقیقات تولید شده اند که ویژگی های منحصر به فرد خود را در زمینه های مختلف(کیفیت نانوایی بالا، مقاوم به سرما و خشکی و …) دارند. در مجموع سطح زیر کشت گندم دیم استان حدود ۱۴۰هزار هکتار است که ۲۰درصد آن با بذرهای اصلاح شده توسط مرکز تحقیقات استان کشت می شود و ارزش افزوده ای ۶۲میلیارد تومانی برای کشاورزان استان به همراه دارد.

مرکز لوبیای خمین در سطح بین الملل حرف برای گفتن دارد

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به نگه داری مجموعه ای غنی از ذخایر ژنتیکی در دو محصول انار و لوبیا، گفت: مرکز لوبیای خمین در سطح بین الملل حرف برای گفتن دارد و تحقیقات صورت گرفته بر روی انواع لوبیا، یکی از شاخص ترین اقدامات این مرکز است. در واقع ساماندهی کل تحقیقات لوبیای کشور در استان مرکزی انجام می شود و تنها استانی هستیم که صفر تا صد معرفی رقم توسط خودمان انجام می شود که کار مشکلی است و با حداقل امکانات آن را انجام می دهیم. تا به حال ۱۲ رقم معرفی شده است. و در حال کار بر روی ۳ رقم جدید هستیم که با طول عمر کوتاه تر، نیاز کمتری به آبیاری دارد و از سوی دیگر، سرمای پاییزی که خسارت زیادی به لوبیا می زند، به این رقم نمی رسد و محصول قبل از آن برداشت می شود. البته این ارقام در برابر آفت هم مقاوم خواهند بود.

گودرزی با اشاره به مصرف بالای آب توسط لوبیا، گفت: چیزی حدود ۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت لوبیای استان است که نیاز آبی آن به صورت میانگین به ۱۸هزار مترمکعب می رسد. مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برای بهبود بهره وری این محصول با اقدامات و مطالعاتی این میزان نیاز آبی را به ۶هزار مترمکعب رساند که این روش در سطح استان در حال توسعه است. استفاده از ارقام اصلاح شده لوبیا، باعث افزایش ۴۰۰کیلوگرمی برداشت محصول در هر هکتار شد. در مجموع حدود ۸درصد کشاورزان استان (در آمار رسمی و بیش از ۶۰درصد در آمار غیررسمی) با کشت ارقام لوبیای معرفی شده توسط مرکز تحقیقات استان، در سال گذشته نزدیک به ۶ میلیارد تومان سود بدست آوردند.

وی در خصوص تحقیقات صورت گرفته بر روی انواع نژاد انار، اظهار کرد: استان مرکزی در سطح ملی بیشترین ژنتیک های انار را دارد که کارهای تحقیقاتی و اصلاحی بر روی آن انجام می شود. چیزی حدود ۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان است که ۱۰درصد آن زیر کشت ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی قرار دارد. استفاده از ارقام اصلاح شده توسط مرکز تحقیقات استان مرکزی باعث افزایش ۱۳تنی برداشت محصول در هر هکتار شده است و سودی ۶۵میلیارد تومانی را نصیب کشاورزان کرده است.

افزایش ۳برابری تولید چوب با استفاده از نهال های اصلاح نژاد شده توسط مرکز تحقیقات

وی با اشاره به پتانسیل استان مرکزی جهت زراعت چوب، تشریح کرد: حدود ۸هزار هکتار از زمین های استان برای این منظور به کاشت درخت صنوبر اختصاص داده شده که ضریب نفوذ ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات استان حدود ۱۰درصد است. میانگین تولید چوب در هر هکتار در سال ۱۲.۵ مترمکعب برای ارقام بومی و رایج است که با معرفی رقم های بهبود یافته، این میزان به ۳۶متر مکعب رسیده است که نشان از رشد حدودا ۳ برابری بهره وری دارد. نهال این ارقام بهبود یافته توسط مرکز تحقیقات تولید می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که با استفاده از این ارقام، سودی ۳۸ میلیارد تومانی به جیب کشاورزان استان رفته است.

گودرزی اضافه کرد: همچنین در معرفی ارقامی برای محصول آویشن و گل محمدی کارهای خوبی صورت گرفته است. همینطور اقدامات خوبی در تولید علوفه دامی از ضایعات محصولات کشاورزی انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه این مرکز تاکنون ۱۰۳هزار تن بذر غلات تولید کرده است، گفت: حدود ۸هزار تن بذر غلات در سال گذشته تولید شده است. همچنین تا به حال نزدیک به ۹میلیون و ۵۵۰هزار نهال تحت نظر مرکز تحقیقات استان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که این میزان در سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰هزار اصله بوده است. همچنین مجموع تولید لوبیا، سیب زمینی و ذرت هم حدود ۲۱هزار تن بوده است که میزان آن در سال گذشته ۱۷۳۵تن بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع در سال گذشته اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی باعث افزایش ثروتی ۴۰۵۷میلیارد ریالی برای استان شده است

 


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷۰
برچسب ها: