لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید در بخش کشاورزی

دسته: آخرین مطالب اضافه شده به سایت , اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید در بخش کشاورزی

 

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه های مختلف کشاورزی در کشور تاکید کرد

لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید در بخش کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «کاظم خاوازی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: علی رغم تمامی ظرفیت های کشاورزی در کشور متاسفانه این حوزه از چالش های زیادی رنج می برد.وی همچنین اظهار داشت: برای بخش قابل ملاحظه ای از این چالش ها راهکار در کشور وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پائین بودن دانش در هکتار از چالش های مهم بخش کشاورزی کشور است. وی افزود: یکی از برنامه های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی این است که میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کند.

خاوازی تصریح کرد: کشاورزان پیشرو در بخش زراعت ۳ تا ۴ برابر، در بخش باغبانی ۸ تا ۹ برابر، در بخش دام ۲٫۵ برابر و شیلات ۱.۵ برابر متوسط عملکرد کشور در واحد سطح محصول تولید می کنند.

وی ادامه داد: اگر یافته های علمی و دانشی که کشاورزان پیشرو در اختیار دارند این یافته ها و تجربیات به بهره برداران انتقال پیدا کند به یقین بخش کشاورزی با جهش تولید بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

خاوازی گفت: در گندم آبی حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از گندم های در اختیار کشاورزان خود مصرفی نیست و باقی گندم خود مصرفی است در صورتی که ما در حال حاضر ارقامی از گندم داریم که می توانند تا ۱۰ تن عملکرد در هکتار داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: داشتن برنامه منظم تولید بذر در کشور از جمله برنامه های مهم این وزارتخانه است یعنی بذرهای با کیفیت پائین را باید از دست زارعان گرفت و در عوض بذرهای مرغوب و مناسب را در اختیار آنان قرار داد.

وی افزود: برای تحقق این برنامه مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، بخش خصوصی همه و همه باید پای کار باشند.

خاوازی اظهار داشت: بطورکلی سیاست ها و تصمیم گیری ها باید در راستای این باشد بذری که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد در عمل بذری باشد که ظرفیت تولید بالایی داشته باشد.

وی گفت: هم اکنون متوسط عملکرد زعفران در هر هکتار طبق آمار رسمی کشور ۳٫۵ تا ۴ کیلوگرم در هکتار است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این در حالی که کشاورزان پیشرو در کشور ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار زعفران برداشت می کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان از دانش بومی خیلی خوبی برخوردارند و باید بسترها به نحوی فراهم شود که انتقال دانش به سرعت در اختیار همه کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.

«نوری» از خبرگزاری فارس طی تماس تلفنی در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد از وزیر جهاد کشاورزی پرسید «به رغم اینکه ایران ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند و خوداتکایی ۸۰ درصدی در این بخش وجود دارد اما وابستگی در محصولات اساسی برای کشور بسیار دردسرساز شده که وابستگی ۹۰ درصدی در روغن و وابستگی ۷۰ درصدی در تامین خوراک دام و طیور از جمله این موارد است.»

وی ادامه داد: «سال های متمادی که کشور در بحث تامین روغن ۹۰ درصد به خارج وابستگی دارد علی رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه های متعددی برای کاهش این وابستگی داشته اما در عمل موفق نبوده است همینطور وابستگی به تامین خوراک دام و طیور که ۷۰ درصد در قیمت محصولات پروتئینی نقش دارد نیز برای کشور مشکل ساز بوده است» حال سئوال اینکه حضرتعالی برای رفع این مشکلات چه برنامه هایی را در دستور کار دارید؟

خبرنگار خبرگزاری فارس سئوال دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه «مشکل بذر در کشور بسیار حاد است بویژه در بحث سبزی و صیفی که ۹۰ درصد وابسته است و همینطور همه مرغ های تولیدی کشور از نژاد «راس» و «کاپ» انگلیس بوده و مرغ لاین بومی به بوته فراموشی سپرده شده است بدین ترتیب هیچ وقت نمی توان با این میزان وابستگی به خودکفایی رسید.» حال تدابیر حضرتعالی برای برون رفت از این مشکلات چه خواهد بود؟

سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی این بود که «بحث مکانیزاسیون کشاورزی را نمی توان در کشور راه اندازی کرد به سبب قانون جلوگیری از خرد شدن و تجمیع اراضی کشاورزی که در سال ۱۳۷۵ تصویب و تاکنون اجرا نشده است آیا شما خواهید توانست این قانون را اجرا کنید؟

نوری خبرنگار خبرگزاری فارس همچنین از وزیر جهاد کشاورزی پرسید «مشکل دیگر در بخش کشاورزی کشور بحث الگوی کشت است که تاکنون اجرا نشده و از ۱۰ سال پیش همچنان روی میز دولت مانده است که بسیاری از مشکلات اساسی که در مورد وابستگی خوراک دام و طیور، دانه های روغنی و غیره به عدم اجرای این طرح مربوط می شود چرا که کشاورزان ترجیح می دهند سبزی، صیفی و هندوانه بکارند و از کشت محصولات اساسی غافل باشند.» در این زمینه چه برنامه ای دارید؟

سئوال دیگری که خبرنگار خبرگزاری فارس در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد پرسید این بود که «مشکل عمده بخش کشاورزی بازار است کشاورزان به هر طریقی تولید می کنند اما این نابسامانی بازار محصولات کشاورزی، فرصت افزایش درآمد را از آنان می گیرد و در بسیاری از مواقع هم به شدت متضرر می شوند. اخیرا که قانون انتزاع توانسته بود سر و سامانی به بازار محصولات کشاورزی کشور بدهد متاسفانه بخش کشاورزی این فرصت را هم از دست داد.» تدابیر شما با توجه به این اوضاع احوال برای بازار محصولات کشاورزی چه خواهد بود؟

خبرنگار خبرگزاری فارس در آخر از وزیر جهاد کشاورزی پرسید «تولید با قیمت تمام شده بالا از دیگر مشکلات بخش کشاورزی کشور است به همین دلیل محصولات تولیدی داخل در سطح بازارهای جهانی قابل رقابت نیست حضرتعالی چه برنامه ای برای این بخش دارید؟

«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالات خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: مسائلی که از سوی ایشان مطرح شد زخم های قدیمی بخش کشاورزی است.

وی افزود: همانطوری که در برنامه های کلی اعلامی در جلسه رای اعتماد در مجلس عرض شد با سه نگاه و راهبرد به وزارت جهاد کشاورزی خواهم رفت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: انجام یکسری تکالیف قانونی که در برنامه ششم توسعه آمده و همینطور اجرای پروژه های زیربنایی در بخش کشاورزی مثل قطعه آخر پروژه ۲۱۰ هزار هکتاری طرح ولایت از ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان و شبکه های فرعی آبیاری غرب و شمال عرب کشور، فعالیت های اساسی در بحث آبخیزداری، آبیاری تحت فشار، سیستم های نوین آبیاری و غیره از جمله این راهبردهاست.

وی در ادامه طراحی حرکت های ضربتی برای یکسال و نیم آینده از دیگر راهبردهای خود اعلام کرد و گفت: یکی از این حرکت ها مربوط به مرغ لاین است.

خاوازی افزود: کشور از مرغ لاین غافل شده در حالی که مرغ لاین سر منشاء ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است.

وی اظهار داشت: پس از شروع کار در وزارتخانه یک مجری برای این حوزه تعیین و سعی خواهم کرد در یکسال و نیم تا دو سال آینده وضعیت مرغ لاین برای همیشه بطور کامل تعیین و تکلیف شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر قطعه ای از مرغ لاین منبع تولید نزدیک به ۴۲۰ تا ۴۳۰ تن گوشت مرغ است.

وی ضمن اشاره به رهاشدگی مرغ لاین در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در کشور، افزود: برنامه ویژه ای برای این حوزه تدارک دیده شده است.

خاوازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بخش زراعت کشور ۹۹,۴ درصد در بذر گندم، جو، تریتیکاله، کنجد، سویا و بسیاری از بذور مورد نیاز کشاورزان خودکفا هستیم و مشکلی ندارد.

وی گفت: کشور در بذر سبزی و صیفی، چغندر قند و پنبه با یک غفلت تاریخی مواجه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خوداتکایی ایران در بحث بذر سبزی و صیفی دو درصد است که با همکاری بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و دیگر فعالان بخش این ضریب را به ۲۰ درصد تا پایان عمر دولت خواهیم رساند و به عبارتی ریل گذاری خوبی خواهیم داشت تا کشور به سرعت در این زمینه به خودکفایی برسد.

وی اظهار داشت: در بحث چغندرقند و پنبه نیز برنامه ریزی های مفصلی صورت گرفته تا ضریب خوداتکایی در بذر این محصولات نیز افزایش پیدا کند.

مهدوی خبرنگار خبرگزاری مهر نیز طی تماس تلفنی در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد از وزیر جهاد کشاورزی پرسید: «متاسفانه طی سال های اخیر آمار تولید در بخش کشاورزی خیلی مورد انتقاد بوده چرا که دقیق نیست و باعث ایجاد چالش هایی برای حوزه تنظیم بازار و بحث واردات شده است برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در یک مقطعی اعلام کرد که کشور در زمینه برنج به خودکفایی رسیده در حالیکه این آمار درست نبود و میزان تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد شده بود، شما برای جلوگیری از چنین خطاهای آماری چه تدابیری خواهید داشت؟

«خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر برخورد صادقانه با کشاورزان، بهره برداران، خبرنگاران و پرهیز از ارائه آمار و اطلاعات اشتباه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مقطعی یک عدد بسیار بالایی از تولید برنج در کشور مطرح شد البته این آمار مربوط به کشتی بود که بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان اتفاق افتاد.

وی افزود: به طورکلی ۹۰۰ هزار تن برنج در خوزستان تولید شد که با احتساب برنج های تولیدی در سایر نقاط کشور یکدفعه این عدد به سه میلیون تن می رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالی که چرا آمار مورد ارائه در بخش کشاورزی دقیق نیست، اظهار داشت: متاسفانه نحوه جمع آوری دیتا در بخش کشاورزی سنتی است. یعنی این آمار از مراکز جهاد در شهرستان‌ها و روستاها وارد سازمان‌های جهاد کشاورزی استان می‌شود و از آنجا برای تصمیم گیری به حوزه ستادی وزارتخانه ارسال می‌شود.

خاوازی گفت: این مراکز تعدادی زارعین تحت پوشش دارند و با استفاده از پرسش نامه و یا حضور در مزارع، سطح زیرکشت و میزان تولید را حدس می‌زنند.

وی ادامه داد: برخلاف واردات و صادرات که باسکول وجود دارد ولی در تولید داخل باسکولی وجود ندارد و بیشتر آمار و اطلاعات بر اساس تخمین است به استثنای محصولاتی که خرید تضمینی می‌شود و روی باسکول می‌رود.

خاوازی گفت: یکی از برنامه های اساسی در این زمینه راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی در کشور است. برنامه ما این است که بتوانیم با استفاده از سیستم‌های جدید مثل سنجش از راه دور و اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی که طراحی کرده‌ایم سطح زیرکشت را به صورت آنلاین و دقیق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد کنیم که امیدواریم با کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها این سیستم یکپارچه را راه اندازی کنیم که قول آن را در مجلس نیز دادم و بخشی از این سیستم یکپارچه همین آمار دقیق تولید است.

وی درباره نکته ای مطرح شده از سوی شنوندگان مبنی بر این که مهم ترین نیاز کشاورزان و دامداران نبود مشاور تجاری است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت کلان خود به دلایل مختلفی از سال های گذشته تا اواسط دوره مدیریت مهندس حجتی -که جا دارد از همه زحمات ایشان تشکر کنم چراکه با دلسوزی تمام در این مدت بخش را حفظ کرد و رشد اقتصادی بخش کشاورزی مربوط به زحمات ایشان است و مهندس حجتی یک سرباز وفادار در بخش کشاورزی و عمران کشور بود و خیلی ها متوجه نشدند که ایشان چه خدمات ارزشمندی انجام داد و همچنین جا دارد از زحمات مهندس کشاورز در دوره چهار ماهه نیز تشکر کنم- همه برنامه ریزی ها بر اساس یک حلقه از زنجیره یعنی تولید اتفاق افتاد ولی ما از تامین نهاده، تولید، فرآوری، بسته بندی، ذخیره، حمل و نقل تا مصرف در داخل و یا خارج که حلقه های یک زنجیره هستند باید کل حلقه های زنجیره را در نظر بگیریم تا تولید در کشور پایدار باشد.

خاوازی ادامه داد: در یک حلقه از زنجیره کشاورز و تولیدکننده ما کمترین سود در اختیارش قرار می گیرد ولی اگر تولیدکننده در حلقه های فرآوری، بسته بندی و …سهم داشته باشد از سود حاصله بهره مند خواهد شد. برنامه ای که ما داریم این است که زنجیره های تولید را توسعه دهیم.

رشیدپوریایی از خبرگزاری ایسنا پرسید امسال کشور درگیر ویروس کرونا شده است و صنایع و تولیدکنندگان با فضای جدیدی مواجه شدند و بسیاری از بخش های اقتصادی کشور دچار خسارت و ضرر و زیان شده اند، یکی از این بخش ها، بخش کشاورزی و دامپروری هست که از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس با بسته شدن مرزهای صادراتی و وارداتی کشورها بر روی یکدیگر برای کنترل کرونا و همچنین در پی آن، کاهش صادرات و واردات و تقاضای برخی اقلام با رکود مواجه شد. از مصادیق آن می توانیم به گران شدن برخی اقلام کشاورزی و کاهش صادرات محصولات لبنی از اسفندماه اشاره کنیم که موجب شد تعادل بازار به هم بخورد. سئوالم این است که اگر قرار باشد این ویروس مدت بیشتری در کشور باقی بماند، آیا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی برقراری امنیت غذایی در کشور برنامه ای برای ساماندهی این شرایط دارد به نحوی که از ضرر و زیان تولیدکنندگان کم کند و امنیت غذایی کشور نیز دچار خسران نشود؟

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به این که کرونا ممکن است که بر اساس پیش بینی ها یک سالی همراه ما باشد، ستاد فنی کرونا در خصوص بحث های فنی صادرات و موضوعات مربوطه با عضویت مدیرعامل بانک کشاورزی و دستگاه هایی مثل سازمان مرکزی تعاون روستایی و بخش های حمایتی مثل صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تشکیل خواهیم داد و همه بخش های سیاستگذار و منابع مالی وزارتخانه را در این ستاد جمع‌بندی خواهیم کرد.

وی گفت: باید با اتحادیه‌ها و اصناف نشست داشته باشیم و تمام تلاشمان را بکنیم که تولید و کشاورزان کمتر صدمه ببینند. با  همکاری مشترک با اصناف و اتحادیه ها، می توانیم منابع حمایتی مان را به سمتی ببریم که در بخش کشاورزی و صنعت دام، طیور اتفاقی نیفتد.

خاوازی در ادامه خاطرنشان کرد: روز شنبه یا یکشنبه نیز خبرهای خوبی را در خصوص واکسن منتشر خواهم کرد. موسسه واکسن و سرم سازی رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و کارهای ارزنده ای در زمینه واکسن کردیم و خبرهای خوبی برای مردم داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه هایی در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارید، تصریح کرد: یکی از مواردی که از آن غفلت کردیم، صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی است. برنامه ای که دارم، شناسایی دقیق حلقه های تاثیر گذار در این بخش با دید تولید و هم با نگاه به درآمد کشاورزان و اشتغال است که طبق قانون فعال‌سازی آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و از برنامه هایی هست که با جدیت دنبال خواهد شد.

نژاد رفیعی از خبرگزاری تسنیم درباره رویکرد این دوره از وزارتخانه در خصوص بحث تراریخته پرسید و وزیر جهاد کشاورزی پاسخ داد: در تکالیف قانون ایمنی زیستی که در سال ۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در برنامه ششم به‌طور شفاف در این باره صحبت شده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط دو سؤال  مطرح می‌شود؛ سؤال اول اینکه، آیا باید در زمینه گیاهان تراریخته تحقیق کنیم؟ و سؤال دیگر این است که، آیا باید گیاه تراریخته را در کشور بکاریم یا خیر؟ در پاسخ به سؤال اول باید گفت که هیچ خط قرمزی در زمینه تحقیق و پژوهش وجود ندارد.

خاوازی با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا در ایران ادامه داد: «در صورتی که توجه جدی به بخش‌های پژوهش کرده بودیم و تمام بخشهای ویروس‌شناسی ما در حد استانداردهای دنیا بود خیلی زودتر می‌توانستیم که به توفیقات فعلی درباره کیت تشخیص کرونا و سایر ملزومات آن برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهش های بخش کشاورزی نیز همین طور است؛ چه در بخش نانو و چه در بخش بایو، قسمت های تراریخت و بحث های دیگر ما هیچ مرزی برای تحقیق نداریم و بخش پژوهشی و تحقیقاتی ما باید کاملاً آماده و مسلط باشند که هر زمان کشور احساس کرد که به این پژوهش‌ها نیاز دارد و مردم را نجات دهیم و غذا را به اندازه کافی تامین کنیم با دستورات حاکمیتی از آن استفاده شود.

خاوازی ادامه داد: در بخش کشاورزی هیچ بذر تراریخته‌ای که تأییدیه‌های لازم را از ما گرفته و آماده کاشت در زمین باشد، وجود ندارد. همچنین موردی وجود ندارد که تمام مطالعات لازم درباره آن انجام شده و مشخص شده باشد که هیچ ریسکی روی زمین، گیاهان و انسان ندارد که قرار باشد توسعه یابد نیز نداریم ولی قانون برای آن وجود دارد.

وی یادآور شد: رویکرد من نیز آن است که در بخش کشاورزی به‌اندازه‌ای نقاط ضعف داریم که با کوچک‌ترین نسخه می‌توانیم میزان تولید را بالا ببریم و غذای کشور را تامین کنیم، بنابراین نباید از محصولاتی استفاده شود که شک ‌و شهبه و گرفتاری برای مردم داشته باشد.

خاوازی گفت: در صورتی که در بحث‌های ترویجی، نفوذ دانش، تامین نهاده ها در بخش کشاورزی موفق باشیم جهش عظیمی در تولید روی می دهد؛ ما در بخش زراعت حدود ۸۱٫۵ میلیون تن محصولات زراعی داریم که تولید کشاورزان نمونه کشور سه تا چهار برابر متوسط تولید سایر کشاورزان است، این نشان می‌دهد که چه پتانسیل بالایی برای افزایش تولید در صورت استفاده از نفوذ دانش، تکنولوژی و تجربیات و دانش نمونه‌ها وجود دارد و استفاده از محصولات تراریخته از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی نیست.

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۷۱
برچسب ها: