در مقایسه با دیگر مراکز پژوهشی ، اثربخش ترین هستیم ولی نگاهمان به سیستم باید متحول و دگرگون شود

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۶ مهر ۱۳۹۸

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان در جلسه شورای تحقیقات سازمان در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور:

موسسه ها باید در همکاری مشترک با یکدیگر تلاشی جدی داشته باشند و فعالیت ها را از مگا پروژه ها آغاز کنند

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور: جلسه شورای تات سازمان تحقیقات با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ،حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، حجت الاسلام شجاع مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، دکتر زارع قائم مقام سازمان، دکتر بازرگان معاون پژوهش و فناوری، دکتر اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، روسای موسسه های تحقیقاتی و شماری از رئیسان مراکز تحقیقاتی، در تاریخ ۱۴ مهر ماه سال جاری در سالن گفتگو موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر جوادی دبیر شورای تحقیقات در خصوص مصوبات جلسات پیشین توضیحاتی ارائه داد سپس حجت الاسلام سعیدیان سخنانی در مورد قیام عاشورا و بزرگداشت مراسم اربعین بیان کرد.

در این جلسه دکتر اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در جلسه، گزارشی در خصوص تشکیلات موسسه و عملکرد بخش های مختلف پژوهشی ارائه داد.

 ایشان خاطر نشان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در مورد مدیریت، پرورش و توسعه دام فعالیت دارد و به جز مسائل بهداشتی و بیماری های دام، حیطه فعالیت موسسه از دام های کوچک مانند گوسفند و بز تا دام های بزرگ مانند گاو، شتر، اسب و زنبور عسل گسترده می باشد.

وی در خصوص طرح های سنتز بز شیری، بلوک های غذایی دام، استفاده از پسماندها در خوراک دام، اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی، سامانه اطلاعات مکانی تحت وب نژادهای دام و طیور بومی و همچنین ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دومنظوره گاودشت، توضیحاتی را  ارائه داد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این موسسه تصریح نمود که  یکی از مواردی که در جامعه ما مشکل ساز شده، عدم رعایت حق مالکیت معنوی است.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود تصریح نمود:  ما آموزش های لازم را فرا نگرفته ایم تا در بازار برآیند داشته باشیم این بحث باید برای همکاران جدید، به صورت آموزشی و کاربردی تدوین شود تا پژوهش و اجرا و بازار با هم هماهنگی پیدا کنند تا ایده در بازار جای خود را باز کند.

دکتر اسماعیل خانیان یادآور شد: گسترش رفاه از طریق افزایش در آمدهای پژوهشی به جای درآمدهای ایستگاه، حفظ برتری موسسه از طریق خلق و توسعه دانش، تجدید مزیت رقابتی موسسه از جمله بروندادهای مبتنی بر حل مشکل بازار می باشد، خودگردان کردن ایستگاه ها، آزمایشگاه ها و بخش های پژوهشی از دیگر مواردی است که باید روی آن تفکر بیشتری شود.

در این جلسه دکتر خاوازی رئیس سازمان تحقیقات و معاون وزیر ضمن سخنانی اظهار داشت: اگرخود را با دیگر مراکز پژوهشی مقایسه کنیم، اثر بخش ترین هستیم، باید تعصبات را کنار گذاشت و در مورد قضاوت های منفی دیگران باید قوی باشیم و  کار درست خود را ادامه دهیم و نگاهمان به سیستم های خود باید متحول و دگرگون کنیم.

وی افزود : موسسه ها باید در مورد فعالیت های پژوهشی عناوین تحقیقاتی در دست اجرا را ارائه نمایند تا از موازی کاری بر حذر باشیم. در مورد تعداد طرح ها، پروژه ها و هزینه ها باید پاسخگو باشیم همچنین از موارد قابل ذکر این است که پایه گرفتن محققان باید تحت نظارت و کنترل باشد.

ایشان تاکید کرد: کمیته های علمی فنی باید فعالیت بیشتری داشته باشد و در راستای سیاست ها و برنامه های سازمان فعالیت نمایند ، موسسه ها باید در همکاری با یکدیگر تلاش مجدانه داشته باشند در این راستا فعالیت های موسسه بیوتکنولوژی می باید به شکل مشترک با دیگر موسسه ها باشد.

دکتر خاوازی افزود: موسسه ها فعالیت ها را از مگا پروژه ها آغاز کنند و مدیران مگا پروژه ها باید از اعتبار خاصی برای اجرای پروژه ها برخوردار باشند.

وی خاطر نشان کرد: ساختار علمی و فنی کمیته ها باید تغییر کند و کمیته های علمی – فنی استانی نیز باید ایجاد شود، و در راستای نیل به این مهم ، همکاری تمامی موسسه ها ضرورت دارد.

در ادامه جلسه دکتر بازرگان معاون پژوهشی سازمان با سپاس از میزبانی موسسه تحقیقات علوم دامی طی سخنانی یادآور شد: موسسه ها باید بیشتر سخنان یکدیگر را بشنوند و در این زمینه باید بحث و گفتگو و اظهار نظر شود.

نامبرده در خصوص تحقیقات کشاورزی برای توسعه سخنانی بیان کرد و در مورد راهبردهای تحقیقات کاربردی نتیجه گرا و اثر بخش راهکارهایی ارائه داد.

وی یادآور شد: پنج برنامه کلان علم و فناوری تدوین و بررسی شده که عبارتند از: امنیت غذایی، تغییر اقلیم، آب و خاک و منابع طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و ترویجی و تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی.

ایشان خاطر نشان کرد که  اولویت پروژه های تحقیقاتی توسط مدیر برنامه تعیین می شود.

دکتر بازرگان افزود: مدیر برنامه باید پاسخگوی پرسش های کلان ملی باشد در این راستا و برای یک چالش پیش آمده در کشور می بایست پروژه های مختلف توسط موسسه های مرتبط به هم اجرا و شوند تا قدرت پاسخگویی و حل مشکل را بالا ببرند.وی افزود:  برای اجرایی کردن تحقیقات کشاورزی در راستای توسعه کشاورزی برنامه محور، پاسخگویی به مسائل کلان کشور خواهد بود.

نامبرده در ادامه یاداور شد: گام هایی که باید برای اجرایی شدن برنامه برای رسیدن به توسعه پایدار کشاورزی بر داریم، انتخاب مدیران برنامه ها، تشکیل کمیسیون بررسی و هماهنگی طرح و پروژ های تحقیقاتی است .

در این جلسه شرکت کنندگان در خصوص موارد مطرح شده به اظهار نظر و بحث و گفتگو پرداختند.

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰۹
برچسب ها: