روز ملی مزرعه لوبیا در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین برگزار گردید.

دسته: آخرین مطالب اضافه شده به سایت , اخبار مرتبط , تصاویر
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

مراسم روز ملی مزرعه لوبیا با حضور مسئولان و تولید کنندگان در خمین برگزار شد.

مراسم روز ملی مزرعه لوبیا با حضور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، ۳۰۰ کارشناس، محقق، مروج و بهره برداران حوزه کشاورزی از استان‌های اصفهان، لرستان، قم، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، همدان، فارس و زنجان در ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین برگزار شد.

اولویت جهاد کشاورزی بر حمایت تولید داخل است

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: اولویت جهاد کشاورزی بر حمایت تولید داخل است واگر صادراتی صورت می‌گیرد همه تلاش گذاشته شده تامحصولات زراعی تولید داخل آسیب نبیند.

کشاورز افزود: مدیریت آب، خاک در کشورنیازمند بازنگری است و عملکرد پایین محصول در سطح از چالش‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که گام‌های اساسی برای حل این معضلات شروع شده است.

او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین با هدف کاهش مصرف آب از ۱۶ هزار متر مکعب به ۶ هزار مترمکعب کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: تولید لوبیا در این شهرستان به یک پنج کاهش پیدا کرده است که ارایه راهکار عملیاتی برای حل کم آبی از مهمترین وظیفه سیاستگذاران بخش کشاورزی و ایستگاه‌های تحقیقیاتی است.

در تولید بیشتر محصولات کشاورزی متوسط عملکرد از حد انتظار پایین‌تر است

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در تولید بیشتر محصولات کشاورزی نظیر لوبیا متوسط عملکرد از حد انتظار پایین‌تر است، افزود: کشت لوبیا آب زیادی می‌خواهد و لوبیاکاران انتظار درآمد بیشتری دارند، به همین علت محصولات پردرآمدتر را کشت می‌کنند.

او با بیان اینکه سیاست وزراتخانه بر واردات با ارز نیمایی است، اضافه کرد: واردات شکر و برنج بر اساس این نرخ ارزی در حال پیگیری است برخی افراد با ارز نیمایی کالای موردنیاز کشور را وارد نکردند، و دولت برای حل این مشکل از وارد کنندگان ۵۰ درصد بیشتر از مبلغ مورد نیاز برای واردات ضمانت دریافت می‌کند.

چهارمین سال خودکفایی کشور در تولید گندم

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خمین در جمع اصحاب رسانه هم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال زراعی جاری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شده که این میزان بیش از نیاز داخلی است و برای سال چهارم نیازی برای واردات گندم نیست و کشور در تولید این محصول استراتژیک خودکفا است.

او ادامه داد: گندم کاران انتظار قیمت بالاتری برای خرید گندم توسط دولت را دارند، اما به دلیل محدودیت‌های مالی و پرداخت یارانه به این محصول افزایش قیمت در شرایط کنونی مقدور نیست.

کشاورز با بیان اینکه حبوبات، گندم، پنبه، جو و دانه‌های روغنی از محصولات وارداتی در سال‌های گذشته بود اما، در برخی از این محصولات کشور به حد خودکفایی رسیده است افزود: کشاورزان به امید افزایش قیمت و صادرات گندم‌های مانده خود را نگه ندارند چرا که صادرات این محصول زراعی ممنوع است.

او اضافه کرد: گندم از چرخه واردات خارج شده است و پیش بینی می‌شود تولید شکر نیز با راه اندازی چند کارخانه تولیدی در خوزستان به خودکفایی برسد و با برنامه ریزی‌های انجام شده در تولید جو به دلیل کشت آبی، تولید این محصول زراعی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشت کلزا در سال زراعی جاری به ۴۲۰ هزار تن رسیده است و برای کشت برنج سیاست وزارتخانه این است که از کشت این محصول فقط در مناطق گیلان و مازندران حمایت کند و در مورد برنج برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای است که تولید برنج نیاز ۷۰ درصد کشور را تامین کند و مشکلات تولید پنبه نیز به زودی حل می‌شود.

تولید لوبیا یکی از برند‌های کشاورزی شهرستان خمین

فرماندار خمین نیز در این آیین گفت: تولید لوبیا یکی از برند‌های کشاورزی این شهرستان است اما، خشکسالی در ۲ دهه اخیر چالش‌هایی را برای تولید این محصول و دیگر تولیدات کشاورزی ایجاد کرده است.

طهرانی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل ازخشکسالی سطح زیرکشت لوبیا در خمین چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بود، گفت: با بارش‌های مطلوب بهار امسال سطح زیرکشت به سه هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است.

۸۰ درصد کشت بهاره خمین به لوبیاقرمز، چیتی و سفید تعلق دارد.

شهرستان خمین قطب تولید لوبیای کشور است و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در این شهرستان با ۱۲۷ طرح تحقیقی دستاورد‌های خوبی در تولید ارقام جدید لوبیا داشته است.

مهمترین فعالیت این مرکز تحقیقات بروی ارقام مقاوم به خشکی است تا کشاورزان بتوانند با کاهش مصرف آب صرفه جویی خوبی در بحث آب‌های زیرزمینی داشته باشند.


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷۳
برچسب ها: