مصاحبه خبرگزاری ایرنا با دکتر غلامرضا گودرزی(رئیس مرکز تحقیقات و آموزش)

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۶

تولید چوب صنوبر در استان مرکزی سالانه به ۳۶ متر مکعب در هکتار افزایش یافت

اراک – ایرنا – رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: در پی عملیاتی شدن نتایج یک پژوهش در این استان، تولید چوب صنوبر سالانه به ۳۶ مترمکعب در هکتار افزایش یافت.

غلامرضا گودرزی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی با دارا بودن هشت هزار هکتار صنوبرکاری رتبه هشتم کشور را در تولید این محصول در کشور دارد و یکی از استان های صنوبر خیز ایران شناخته شده است.
وی ادامه داد: چوب یکی از کالاهای پر کاربرد در صنعت و فعالیت های فرهنگی به شمار می رود که سالانه ارز قابل توجهی برای واردات آن از کشور خارج می شود و رونق صنوبر کاری می تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، جلوی برداشت های بی رویه درختان برای تولید چوب که خسارت های فراوانی را برای محیط زیست وارد می کند را نیز بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: پرورش و تولید درختان سریع الرشد شامل برخی پهن برگان و سوزنی برگان از راهکار اصلی و مهم برای تامین چوب مورد نیاز کشور به شمار می رود که زراعت این گونه ها در کشور آغاز شده است.
گودرزی گفت: درختان سوزنی برگ به دلیل شرایط اقلیمی ایران کمتر مورد استقبال قرار گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی استان مرکزی تولید درخت صنوبر و اکالیپتوس از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است.
وی ادامه داد: در استان مرکزی به دلیل وجود سرما و ویژگی های اقلیمی، محدودیت هایی در زمینه کاشت اکالیپتوس وجود دارد ولی درخت صنوبر به عنوان یکی از گونه های بومی منطقه، گستردگی دامنه اکولوژیستی، تحمل درجه حرارت بالا و سازگاری با اقلیم استان از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی میانگین تولید چوب در جنگل های شمال را سالانه حدود چهار تا پنج متر مکعب در هکتار عنوان کرد و افزود: سالانه ۲۰ تا ۶۰ متر مکعب در هکتار صنوبر در استان مرکزی و جهان تولید می شود که این افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری تولید چوب این درخت نسبت به گونه های جنگلی از جمله موارد سرمایه گذاری برای تولید این محصول است.
گودرزی گفت: دوره بهره برداری گونه های جنگلی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال است در صورتی که دوره تولید درخت صنوبر بسته به نوع مصرف آن حدود سه تا ۲۰ سال است که حدود یک پنجم دوره بهره برداری گونه های جنگلی است.
دوره بهره برداری از صنوبر در صنایع خرده چوب و سلولوزی حدود سه تا پنج سال، صنایع کاغذ و کبیریت سازی ۱۰ سال و روکش و تیر چوبی حدود ۲۰ سال است.
وی ادامه داد: سه مشکل عمده شامل کاشت ارقام بومی نظیر صنوبر در استان مرکزی بازدهی کم، هرس شدید درختان صنوبر و فاصله کاشت بود که تحقیق برای شناسایی گونه جدید با بهره وری بالا از سال ۱۳۷۲ در ایستگاه تحقیقات استان مرکزی به عنوان قطب صنوبرکاری کشور آغاز شد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: متوسط تولید صنوبر در استان مرکزی سالانه حدود ۱۲ و نیم متر مکعب در هکتار بود که نبود اطلاعات مفید در خصوص رقم های اصلاحی و مدیریت صحیح زراعت کاشت کاهش میانگین تولید این محصول در استان نسبت به سطح کشور و جهان را به همراه داشته است.
گودرزی افزود: بر این اساس با تمرکز بر روی این عوامل ۵۶ کلن از گونه های و ارقام آمریکایی، اروپایی و سایر مناطق کشور جمع آوری و فعالیت های تحقیقاتی برای شناسایی گونه جدید صنوبر با تولید بالا در دستور کار این مرکز قرار گرفت.

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۳
برچسب ها: