مصاحبه خبری ایرنا با مهندس حق شناس(رئیس ایستگاه گیاهان دارویی علی آباد اراک

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

بررسی پراکنش و تنوع زیستی گیاهان دارویی منطقه شازند استان مرکزی انجام شد

اراک – ایرنا – رئیس ایستگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی علی آباد اراک گفت: طرح تحقیقاتی بررسی پراکنش و تنوع زیستی گیاهان دارویی منطقه شازند استان مرکزی در این ایستگاه انجام شد.

محمود حق شناس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهش به منظور جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی منطقه شازند که دارای فلور بسیار غنی است در مدت پنج سال انجام شد.
وی ادامه داد: در این تحقیق مشخصات گیاهان شامل نام علمی، جنس، گونه، نام فارسی، محلی گونه، محل پراکنش گیاه، ارتفاع محل جمع‌آوری از سطح دریا، اثر درمانی گیاه، نحوه مصرف و اندام دارویی مورد استفاده برای هر یک از گونه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس ایستگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی علی آباد اراک خاطر نشان کرد: در این پژوهش، ۲۸ جنس متعلق به ۱۴ خانواده دارای خواص دارویی شناسایی شدند که در تحقیقات انجام شده خانواده (Lamiaceae) و خانواده های (Asteraceae) و (Papilionaceae) به ترتیب با ۶ و چهار جنس بیشترین تنوع را داشتند.
حق شناس افزود: در مراحل اجرای این تحقیق ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه گیاهان مورد نظر از عرصه‌‌های مختلف منطقه به‌ صورت کامل جمع ‌آوری و به حالت پرس شده خشک و بر روی کاغذ گلاسه چسبانده و با ثبت مندرجات شناسنامه استاندارد گیاه (شامل اسامی علمی، فارسی و محلی گیاه، محل و ارتفاع جمع‌آوری و سایر اطلاعات مورد نیاز از جمله مقدار مصرف دارویی، نحوه مصرف و اندام دارویی مورد استفاده) به ایستگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی منتقل شد.
حق شناس گفت: شناسایی علمی نمونه‌های گیاهان دارویی منطقه شازند با استفاده از منابع معتبر گیاه شناسی شامل فلور ایرانیکا، فلور ایران و نوع مصارف دارویی آن ها با استفاده از اطلاعات محلی، کتاب ها و نسخ دارویی معتبر انجام شد.
وی یاد آور شد: منطقه شازند با وجود وسعت زیاد به دلیل شرایط خاص اکولوژیکی دارای غنای گونه‌ای بالایی است، به ‌طوری که می‌توان از برخی گونه‌های دارویی با پراکنش وسیع و فراوانی بالا به‌ طور مستقیم بهره‌برداری و یا با جمع‌آوری بذرهای گیاهان دارویی منطقه و کشت این بذور در مناطقی با شرایط اکولوژیکی مشابه به غنی‌سازی پوشش گیاهی و فلور گیاهان دارویی مناطق کمک کرد.
تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی از سطح استان مرکزی جمع‌آوری شده است که بر اساس تطبیق این گونه ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی خبرگان محلی و عطاری های استان بیش از ۲۲۷ گونه این گیاهان از خانواده گیاهان با خواص دارویی هستند.

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۰
برچسب ها: