مصاحبه خبری ایرنا با دکتر غدیری در زمینه معرفی رقم جدید لوبیا قرمز (یاقوت)

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

خمین – ایرنارئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین گفت: رقم جدیدی از لوبیا قرمز با ارزش افزوده بالا پس از طی فرایندهای پژوهشی با عنوان یاقوت نامگذاری و معرفی شد.

عادل غدیری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نوع لوبیا قرمز جدید که به نام رقم یاقوت توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور نامگذاری شده، حاصل اجرای طرح های پژوهشی در طول ۱۰ سال با محوریت این مرکز تحقیقاتی است.
وی اظهارکرد: رقم یاقوت با ویژگی های تیپ ۲ (رشد نامحدود ایستاده) جزء انواع لوبیاهای دانه متوسط از نظر عملکرد در واحد سطح، کیفیت، فرم بوته، بازارپسند و‌ مقاومت به خشکی است که بهترین نوع لوبیا قرمز ایران شناخته شد.
وی بیان کرد: متوسط تولید این رقم جدید ۲۰ درصد نسبت به رقم رایج لوبیا قرمز با عنوان گلی، افزایش عملکرد دارد.
غدیری توضیح داد: با کاشت رقم جدید تولید در هر هکتار به طور متوسط ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به رقم های رایج لوبیا قرمز، افزایش می یابد.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین گفت: پیش بینی می شود در صورتی که رقم جدید در ۱۰ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد از سطح مزارع لوبیای کشور کشت شود، در یک دوره هفت ساله، ۷۲۰ میلیارد ریال درآمد بیشتر عاید بهره برداران می شود.
غدیری گفت: هیچ نوع لوبیا قرمز قابلیت رقابت با این رقم جدید را ندارد و کشت این نوع جدید جایگزین مناسبی برای ارقام دیگر است.
وی افزود: در این طرح تحقیقاتی در فرآیند آزمایشگاهی محققان پنج استان زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، چهارمحال بختیاری و فارس همکاری و مشارکت علمی کردند.
غدیری بیان کرد: ۱۲۸ طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات لوبیا خمین تاکنون اجرا شده است.
پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای تولید لوبیا در کشور است که فعالیت خود را با عنوان ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در سال ۷۳ آغاز کرد و این ایستگاه خرداد ماه امسال به پردیس ارتقا یافت 🙄 .

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۰
برچسب ها: