مصاحبه خبری ایرنا با دکتر یوسفی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۶

بررسی نوسانات جمعیت کرم گلوگاه انار و عوامل کنترل کننده آن دراستان مرکزی انجام شد

اراک – ایرنا – عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: بررسی نوسانات جمعیت کرم گلوگاه انار و عوامل زنده و غیر زنده کنترل کننده جمعیت آن روی انار و انجیر در این استان انجام شد.

مظاهر یوسفی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کرم گلوگاه انار، مهمترین آفت باغ های انار در ایران و سایر کشورهای تولید کننده این میوه است که در نتایج به دست آمده از قفس های حاوی میوه های آلوده انار مشخص شد که نخستین حشرات کامل زمستان گذران از اردیبهشت لغایت اوایل خرداد ظاهر می شوند.
وی ادامه داد: مقایسه شکار در مناطق مختلف نشان می دهد که به طور نسبی بیشترین شکار و پرواز حشرات کامل کرم گلوگاه انار در ماه های تیر، مرداد و شهریور است و با توجه به نتایج کسب شده مشخص شد علاوه بر کرم گلوگاه انار، کرم به نیز در باغ های انار استان فعال می باشد.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: بر اساس نتایج حاصله میزان خسارت درختان انار بین چهار تا ۴۰ درصد متغیر بود و بیشترین خسارت آفت بر اساس مشاهدات در منطقه ساوه، مربوط به نسل دوم و سوم است.
یوسفی گفت: در این تحقیقات مشخص شد برای بررسی نوسانات جمعیت آفت کرم گلوگاه انار، تله های نوری و فرومونی سنتتیک فاقد کارایی است و فقط تله فرومونی طبیعی قابل استفاده است.
کرم گلوگاه انار نخستین بار توسط Zeller دانشمند اتریشی جمع آوری شده است و این آفت برای در ایران اولین بار در سال ۱۳۴۹ در باغات انار کاشمر مشاهده شد.
لارو این حشره با تغذیه از دانه های انار، ‌دانه خوار و در کشورهای عربی به نام کرم میوه انار (Pomegranate fruit moth)، در کشورهای اروپایی و آمریکایی به نام شب پره خرنوب (Carob moth) و یا شب پره اقاقیا (Lacust bean moth) معروف است.
کرم گلوگاه انار آفت درجه اول تمام باغات انار در سراسر کشور است و در سایر کشورهای آسیا، ‌اروپا و آمریکا نیز روی انار و سایر میوه ها از قبیل مرکبات، ‌انجیر، ‌گردو و خرما مشاهده شده است.

 

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۷
برچسب ها: