بیوچار می‌تواند از طریق چندین روش زمین کشاورزی را تقویت و هوا را تمیز کند

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه رایس ((Rice بیوچار (ماده زیستی نیم سوز) که از زباله های بازیافتی به دست می آید ممکن است بتواند هم رشد محصول را افزایش دهد و هم هزینه های سلامتی را با کمک به پاکسازی هوا از آلودگی ها کاهش دهد.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، پژوهشگران دانشگاه رایس در علوم زمین، اقتصاد و مهندسی محیط زیست نشان داده اند که استفاده گسترده از بیوچار در کشاورزی می تواند هزینه های حفظ سلامتی را کاهش دهد، به ویژه برای آن هایی که در مناطق شهری نزدیک به زمین های کشاورزی زندگی می کنند.

بیوچار یک زغال چوب زمینی است که از ضایعات غذا، کود یا برگ تولید می شود. نشان داده شده است که علاوه بر خاک، کربن متخلخل نیز بازده محصولات را افزایش داده، نیاز به کود را کاهش می دهد و آلودگی های ناشی از نیتروژن ذخیره شده را که در غیر این صورت در اتمسفر آزاد می شود، کاهش می دهد.

این مطالعه به سرپرستی قصیده پورهاشم، دانشجوی دوره پسا دکتری در موسسه سیاست های عمومی بیکر رایس، در مجله انجمن شیمی امریکا به نام علوم و تکنولوژی محیط زیست منتشر شده است.

پورهاشم به همراه قاضی رسول، دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی محیط زیست و روی ژانگ دانشجوی پسا دکتری، کارولین ماسیلو دانشمند زمین شناسی این دانشگاه، کن مدلاک اقتصاد دان انرژی و دانشمند محیط زیست و دانیل کوهان تلاش می کنند تا نشان دهند که ساکنان شهری در قسمت غرب مرکزی و جنوب غربی بیشترین نفع را از استفاده بیشتر از بیوچار در زمینه کیفیت هوا و سلامت خواهند برد.

آن ها می گویند ایالت هایی که در صورت استفاده از بیوچار بیشترین کاهش هزینه در زمینه حفظ سلامتی را خواهند داشت ایلینویز، سن دیگو کالیفرنیا و آریزونا خواهند بود.

پورهاشم می گوید: "پیش بینی مدل ما نشان می دهد که کاهش هزینه حفظ سلامتی در بعضی ایالت های نزدیک به زمین های کشاورزی می تواند در حدود میلیون ها دلار در سال باشد". "این نتایج اکنون با اندازه گیری تغییرات در آلاینده های هوا در مناطق خاص کشاورزی، آماده آزمایش شدن هستند."

پورهاشم متذکر شد که اندازه گیری کلیدی مورد نیاز در این رابطه، تعیین نرخ انتشار اکسید نیتریک خاک بعد از این است که بیوچار در زمین های کشاورزی اعمال می شود. بسیاری از مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان داده اند که بیوچار انتشار ترکیبات مرتبط با اکسید نیتروس را کاهش می دهد ولی تعداد کمی از آن ها میزان اکسید نیتریک را اندازه گیری کرده اند.

ماسیلو استاد زمین شناسی، محیط زیست و علوم گیاهی می گوید: "ما می دانیم که بیوچار بر چرخه نیتروژن خاک تاثیر می گذارد و این روشی است که از طریق آن اکسید نیتروژن را کاهش می ده". "بیوچار احتمالا میزان اکسید نیتریک را نیز به همین طریق کاهش می دهد. ما فکر می کنیم که تاثیرات محلی کاهش اکسید نیتریک ناشی از بیوچار می تواند بسیار مهم باشد."

اکسید نیتریک به دود و غبار شهری و باران اسیدی مربوط است. اکسید نیتریک همچنین توسط ماشین ها و نیروگاه ها نیز تولید می شود اما مطالعه این دانشگاه بر انتشار آن ها از طریق خاک کوددهی شده تمرکز دارد.

این تیم پژوهشی از داده ها ی سه مطالعه در زمینه انتشار اکسید نیتریک خاک در اندونزی و زامبیا، اروپا و چین استفاده کردند. این داده ها نشان می دهد که طیف وسیعی از انقطاع در انتشار اکسید نیتریک – از ۰ تا ۶۷ درصد- به نوع خاک، شرایط هواشناسی و خواص شیمیایی بیوچار مورد استفاده بستگی دارد.

آن ها با استفاده از ارقام بالاتر در محاسبات، مشخص کردند که ۶۷ درصد کاهش در انتشار اکسید نیتریک در ایالات متحده می تواند سالانه تاثیرات آلودگی هوای ناشی از کشاورزی بر سلامت را بیش از ۶۶۰ میلیون دلار کاهش دهد. آن ها نوشته اند که کاهش هزینه ها از طریق کاهش ذرات هوا – اکسید نیتریک- می تواند ۱۰ مرتبه بیشتر از کاهش آن ها در زمانی باشد که میزان اوزون کم شود.

کوهان، استادیار مهندسی عمران و محیط زیست می گوید: "کشاورزی به ندرت مورد توجه استراتژی های کنترل آلاینده های هوا قرار می گیرد". "کار ما نشان می دهد که تغییرات متعادل در روش های کشاورزی می تواند برای هوا و هچنین خاک مفید باشد."


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵۸
برچسب ها: