کشت بدون شخم و تناوب زراعی ازمحورهای اصلی خاک ورزی حفاظتی در جهان/ کم‌خاک‌ورزی، جایگزین مناسب شخم مرسوم

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

حفظ باقیمانده محصولات کشاورزی، کشت مستقیم و بدون شخم، تناوب زراعی و توسعه درآمد اقتصادی کشاورزان چهار محور کشاورزی حفاظتی در جهان محسوب می شود.

 

محمد امین آسودار، مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در امور کشاورزی حفاظتی و مکانیزاسیون امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب افزود: کشاورزی حفاظتی حدود ۴۰ سال پیش در جهان آغاز و کارهای تحقیقاتی زیادی در این خصوص انجام شده و به این نتیجه دست یافتند که نباید با خاک جنگ کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن چهار محور اصلی برای استفاده از خاک گفت: برای افزایش تولید پایدارمحصولات کشاورزی باید از روش‌هایی استفاده کرد که خاک دچار خستگی و فشردگی نشده و سهمی از تولید به خاک برگردد، چرا که همکاری موجودات زنده خاک نقش مهمی در تولید دارند.

آسودار با اشاره به ضرورت تغذیه موجودات درون خاک عنوان کرد: نخستین محور مطرح شده در دنیا "حفظ باقیمانده محصولات کشاورزی" روی زمین و پس از برداشت است که فواید مختلفی نظیر غذای موجودات خاک زی، سایبانی همانند مالچ، کاهش تبخیر و فرسایش، حفظ بیشتر رطوبت و حاصلخیزی خاک دارد.

کشت مستقیم، مانع نابودی موجودات خاک زی

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در امور کشاورزی حفاظتی و مکانیزاسیون با بیان اینکه فعالیت بی رویه بشر و تغییرمحیط زندگی جانوران، سبب ناتوانی این حیوانات از ادامه زندگی و تولید مثل و در نهایت انقراض گونه های مختلفی نظیر گوزن زرد خوزستان شده، تصریح کرد: میلیون ها موجود زنده در خاک مواد آلی تولید می کنند که برای جلوگیری از نابودی آن ها باید ازمحور دوم پدیده "بی خاک ورزی" (کشت مستقیم و بدون شخم) استفاده کرد.

کم‌خاک‌ورزی جایگزین مناسب شخم مرسوم

وی گفت: بی خاک ورزی پدیده پیشرفته ای است وتاثیر بسزائی در تولید محصولات کشاورزی دارد، اما درصورت اطلاعات پایین کشاورزان در این بخش، تغییر الگوی شخم از مرسوم به حفاظتی (کم خاک ورزی) جایگزین مناسب تری است، چون بقایای گیاهان را نباید به زیر خاک برد تا همانند مالچ در سطح اراضی حفظ شود.


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۳
برچسب ها: