مصاحبه خبری ایرنا با دکتر غدیری رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

اجرای ۱۶طرح تحقیقاتی در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین آغاز شد

خمین – ایرنا – رییس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از تصویب و اجرای ۱۶طرح تحقیقاتی جدید توسط محققان در این مرکز در سال زراعی جاری خبر داد.

عادل غدیری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها در زمینه معرفی ارقام جدید کنترل آفات تریپ وکنه دولکه ای ، مکانیزاسیون کشت، داشت و برداشت، آبیاری تیپ، استفاده ازکودهای بیولوژی جهت افزایش کمی وکیفی محصول وشناسایی لاین های لوبیای مناسب برای کشت در شرایط کم نهاده هستند.
وی اظهارکرد: برای اجرای این طرح ها، ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور تخصیص یافته است.
غدیری ادامه داد: این طرح ها با همکاری هیات علمی این مرکز با مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی اجرا شده است .
وی بیان کرد: طرح های تحقیقاتی جدید با آغاز فصل کاشت لوبیا در نیمه خرداد آغازشده و به مدت ۲ تا سه سال اجرای انها طول می کشد.
غدیری بیان کرد: اجرای این طرح ها منتج به شناسایی ارقام پرمحصول با خصوصیات ویژه نظیر تیپ بوته ایستاده، زودرسی و بازارپسندی مناسب خواهد شد.
وی با بیان اینکه این مرکزسال گذشته دولاین امیدبخش لوبیا چیتی را شناسایی کرده است، ادامه داد: هم اینک این دو رقم مراحل نهایی نامگذاری به عنوان رقم جدید لوبیا را طی می کنند.
ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی تولید لوبیا بود که در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد وخرداد امسال به پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای کشور ارتقا یافت.
۱۴۳
طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات لوبیا خمین اجرا شده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی قطب تولید بذر اصلاح شده لوبیای کشور و دومین تولید کنند لوبیای استان مرکزی است.
۷۲۷۷/
خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۴
برچسب ها: