مصاحبه خبرگذاری ایرنا با مهندس حمیدرضا دری

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

اراک – ایرنا – رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: جو رقم جلگه (CB-83-17) با سازگاری در مزارع آبی مناطق سردسیری در این استان معرفی و تولید شد.

حمید رضا دری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محصول جو با توجه به سازگاری با شرایط محیطی آب و هوای خشک و نیمه خشک کشور و استان مرکزی و استفاده از آن به عنوان علوفه برای پرورش دام و طیور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از فاکتورهای موثر در افزایش تولید جو، معرفی ارقام پرمحصول نسبت به ارقام رایج است .وی ادامه داد: جو رقم جلگه با دارا بودن صفاتی از جمله تیپ رشد زمستانی و زودرس بودن، ارتفاع ۹۰ سانتی متری بوته و کوتاهی نسبت به رقم ماکوئی و پابلندتر از رقم بهمن، مقاومت بیشتر نسبت به خوابیدگی و ریزش دانه و دارا بودن وزن هزار دانه بشتر نسبت به رقم بهمن از مزایای بیشتری برای کشت در اراضی کشاورزی برخوردار است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: عملکرد پتانسیل بیشتر از ۹ تن در هکتار، میانگین عملکرد هفت و چهار دهم تن در هکتار، هفت درصد افزایش عملکرد نسبت به رقم بهمن، ۳۰ درصد افزایش عملکرد نسبت به رقم ماکوئی و مقاومت رقم جلگه به بیماری های زنگ زرد و سفیدک سطحی جو از جمله دستاورد اقتصادی رقم جلگه است.
دری گفت: سطح زیر کشت جو در منطقه سردسیری استان مرکزی ۳۰ هزار هکتار است که جایگزین شدن رقم جدید با قسمتی از ارقام موجود (هزار تا ۱۰ هزار هکتار) در یک دوره پنج ساله، افزایش تولید ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار را به همراه دارد.
وی برآورد کرد: افزایش ارزش ناخالص تولید رقم جدید از چهار و نیم میلیارد ریال شروع و به بیش از ۴۵ میلیارد ریال برسد که با جایگزینی این رقم در سطح ۳۵ درصد (۱۰۰ هزار هکتار ) سطح زیر کشت جو منطقه سرد کشور سالانه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در آمد اقتصادی به همراه دارد.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود. استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
۱۹۵۵/۶۰۱۳
خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵۵
برچسب ها: