بخش گیاهپزشکی

دسته: بخش تحقيقات گياهپزشكي
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

بخش گیاهپزشکی

معرفی بخش

این بخش فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در سه گرایش تحقیقاتی بیماریهای گیاهی، آفات گیاهی و علفهای هرز آغازنموده است.

تحقیق در زمینه های مختلف آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی و اتخاذ تدابیر و شیوه های مناسب مدیریتی جهت حفظ و تولید بهینه با هدف افزایش محصولات کشاورزی و توسعه کشاورزی پایدار، با استفاده از بهترین روش‌های کنترلی، بخصوص بهره‌گیری از روش کنترل بیولوژیکی ومدیریت تلفیقی آفات، با در نظر گرفتن حداکثر سلامت محیط زیست و بهره‌گیری از توانایی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای اجرائی و نهایتا حفظ دسترنج کشاورزان ازمهمترین اهداف بخش تحقیقات گیاهپزشکی است.

گرایشهای تحقیقاتی

این بخش در حال حاضر در سه گرایش و شش زمینه تخصصی فعالیت می نماید. گرایشهای تحقیقاتی این بخش شامل بیماری شناسی گیاهی، حشره شناسی کشاورزی و علفهای هرز گیاهی در زمینه های تخصصی بیماریهای قارچی، بیماریهای باکتریائی، نماتد های انگل گیاهی، آفات درختان میوه، آفات گیاهان زراعی و علفهای هرز می باشد.

اولویتهای تحقیقاتی 
براساس سیاست اولویت بندی تحقیقات محصولات کشاورزی در استانها از سوی سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی محصولات باغی(انار، سیب و گردو)، غلات (گندم و جو)، گیاهان علوفه ای(یونجه، شبدر، اسپرس، ذرت علوفه ای)، دانه های روغنی(کلزا، گلرنگ، آفتابگردان) لوبیا، سیر و پیاز، و گل و گیاهان زینتی در این استان دارای اولویت می باشند.

۱- برنامه های تحقیقاتی غلات: بیماریهای قارچی خاکزاد، بیماریهای برگی (زنگ ها، سفیدک سطحی، لکه برگیها)، علفهای هرز و آفات خسارتزا به مزارع گندم و جو.

۲- برنامه های تحقیقاتی علوفه : بیماریهای سفیدک دروغی و سفیدک سطحی و سایر بیمارهای برگی، بیماریهای خاکزاد، علفهای هرز و آفات مزارع یونجه.

۳- برنامه های تحقیقاتی لوبیا: بیماریهای خاکزاد، باکتریائی و ویروسی لوبیا (اتیولوژی و اپیدمیولوژی)، علفهای هرز و آفات لوبیا(شناسایی و روش های مختلف کنترل).

۴- برنامه های تحقیقاتی گل و گیاهان زینتی: بیماریها، آفات خسارتزا و علفهای هرز گلخانه ای (شناسائی ، روشهای مبارزه).

۵- برنامه های تحقیقاتی پیاز و سیر: آفات(تریپس و مگس پیاز ، کرم سیر)، بیماریها (بیماریهای خاکزاد) و علفهای هرز مزارع پیاز و سیر (شناسائی ، روشهای مبارزه).

۶برنامه های تحقیقاتی درختان میوه: آفات(کرم خراط، کرم گلوگاه انار، کنه های خسارتزا)، بیماریها (بیماریهای برگی و خاکزاد) و علفهای هرز باغات.

۷- برنامه های تحقیقاتی گیاهان داروئی و درختان غیر مثمر: آفات و بیماریهای خسارتزا به گیاهان داروئی، مرتعی و درختان غیر مثمر(شناسائی ، روشهای مبارزه).

زمینه های تخصصی

بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی توانائی بالقوه در ارائه خدمات تحقیقی و پژوهشی در زمینه های تخصصی زیر را دارد. حشره شناسی کشاورزی (آفات درختان میوه)، حشره شناسی کشاورزی (آفات گیاهان زراعی)، حشره شناسی کشاورزی (آفات گل وگیاهان گلخانه ای)، بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای قارچی)، بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای باکتریائی)، بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای ویروسی)، بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای گیاهی توسط نماتد های انگل )، آفتکش های کشاورزی، کاربرد دشمنان طبیعی در کشاورزی.

آزمایشگاهها
بخش تحقیقات گیاهپزشکی دارای آزمایشگاه حشره‌شناسی،آزمایشگاه بیماری‌شناسی گیاهی، کلکسیون حشرات و هرباریوم علفهای هرز به شرح زیر می باشد:

آزمایشگاه حشره‌شناسی کشاورزی:

– جمع آوری و شناسائی فون جانوران و حشرات خسارتزا به محصولات کشاورزی منطقه.

– جمع‌آوری و شناسائی دشمنان طبیعی آفات مختلف گیاهی (شکارگرها و پارازیتوئیدها) و  بررسی کارائی آنها در کنترل جمعیت آفات گیاهی.

– استفاده از ترکیبات IGR ، عصاره‌های گیاهی و ترکیبات میکروبی (باکتری، ویروس و قارچ) در کنترل آفات گیاهی به منظور کاهش مصرف سموم و ترویج استفاده از کنترل بیولوژیک.

– اجرای طرح های تحقیقی –  ترویجی و ارائه توصیه های فنی و دستورالعمل های تحقیقاتی با هدف افزایش سطح آگاهی کشاورزان از آفات گیاهی در خصوص کنترل بهتر این عوامل.

آزمایشگاه بیماری ‌شناسی گیاهی:

– جمع آوری و شناسائی عوامل بیماریزای محصولات کشاورزی منطقه

– کنترل شیمیائی و ارزیابی‌تأثیر آن در کنترل بیماری‌های مختلف محصولات کشاورزی.

– استفاده از عوامل بیولوژیک در کنترل بیماریهای گیاهی و کاهش اثرات سوء ناشی از مصرف سموم.

– اجرای طرح های تحقیقی –  ترویجی و ارائه توصیه های فنی و دستورالعمل های تحقیقاتی با هدف افزایش سطح آگاهی کشاورزان از آفات گیاهی در خصوص کنترل بهتر این عوامل.

کلکسیون حشرات:

– جمع‌آوری حشرات و آفات مختلف منطقه، شناسائی مقدماتی، طبقه‌بندی آنها و نگهداری در کلکسیون حشرات.

هرباریوم و کلکسیون علف‌های هرز:

– جمع آوری، شناسائی و تهیه نقشه پراکنش علف‌های هرز منطقه و بررسی جمعیت آنها.

– بررسی روش‌های رایج در بین کشاورزان منطقه جهت کنترل علف‌های هرز و انتخاب روش مناسب کنترل آنها در منطقه. همچنین مدیریت تلفیقی علف‌های هرز دائمی و خطر ناک، تهیه کلکسیون بذر و علف‌های هرز از دیگر اهدافی است که دنبال می شود.

آزمایشگاه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه تحقیقاتی در استان می باشد. این آزمایشگاه شامل انواع دسـتگاهها و تجهیزات مورد نیاز برای شـناسـایی عوامل بیماریزا و آفات گیاهی و یک گلخانه تحقیقاتی می باشد که برای انجام آزمایشات از آن استفاده می شود. این بخش در ایستگاه ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات دارای یک آزمایشگاه و یک گلخانه تحقیقاتی است که بصورت تخصصی در زمینه آفات و بیماریهای گل و گیاهان زینتی فعالیت می کند. همچنین در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین نیز دارای یک آزمایشگاه و یک گلخانه تحقیقاتی است که بصورت تخصصی در زمینه آفات و بیماریهای لوبیا، نخود و حبوبات آبی فعالیت می کند. این بخش در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی خسبیجان نیز دارای یک آزمایشگاه اختصاصی به منظور تحقیقات تخصصی در زمینه آفات و بیماریهای گیاهان دارویی و مرتعی است.
پرسنل:

۱- مظاهر یوسفی، (رئیس بخش) عضو هیئت علمی، کارشناس ارشد حشره شناسی کشاورزی (آفات گیاهی).

۲- محمدرضا لک، ، عضو هیئت علمی، کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای باکتریایی).

 ۳- مجتبی قلندر ، عضو هیئت علمی، کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی (بیماریهای قارچی).۲

۴- مریم حاتم آبادی ، کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی

۵- صدیق اشتری دکتری حشره شناسی عضو هیئت علمی

۶-ابوالفضل حمزه لو ، کارشناس تولیدات گیاهی



نوشته شده توسط:admin - 167 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶۸
برچسب ها: