معاون وزیر و رئیس سازمان تات: سهم ۶۰ درصدی دانش در افزایش تولیدات کشاورزی از ابتدای انقلاب تا کنون

دسته: اخبار مرکز , تصاویر
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۸ بهمن ۱۴۰۲

معاون وزیر و رئیس سازمان تات در گردهمایی نمایندگان ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بهره وری و مزیت سازی دو بال الگوی کشت است، گفت: سهم دانش و سطح زیر کشت در افزایش تولیدات کشاورزی از ابتدای انقلاب تا کنون به ترتیب ۶۰ و ۴۰ درصد است .

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سید مجتبی خیام نکویی در اولین  نشست تخصصی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان تولیدات حوزه کشاورزی در ابتدای انقلاب ۲۵ میلیون تن بوده است که این میزان از تولیدات اکنون به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته است .

سید مجتبی خیام نکویی  تولید بذر سالم را زیربنای افزایش تولید و خودکفایی محصولات کشاورزی عنوان و تصریح کرد: در٩٨درصد تولید بذر کشور به خودکفایی رسیده ایم و با ادامه این روند علاوه بر خودکفایی می توانیم به اقتدار غذایی که مدنظر رهبری انقلاب است دست یابیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سازمان تات را مسئول تأمین بذور گندم و محصولات راهبردی دانست و افزود: هیچ مشکلی برای تأمین بذور گندم و محصولات راهبردی وجود ندارد.
خیانم نکویی راهکار رسیدن به امنیت غذایی را دانش بنیان کردن بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این راستا تا کنون ١٣ دهکده فناوری و نوآوری در کشور ایجاد شده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت مبحث الگوی کشت گفت: ما به دنبال کشت گیاهان کم آب بر هستیم و جز با الگوی کشت این مهم محقق نمی شود.
خیام نکویی با اشاره به اینکه مرغ  آرین پلاس صنعت مرغداری را متحول خواهد کرد گفت:محققان سازمان تات توانایی تولید مرغ آرین پلاس را دارند.
معاون وزیر و رئیس سازمان تات با اشاره به ضریب خودکفایی ۸۰درصدی در تولید مواد غذایی مورد نیازکشور گفت: برای تامین ۲۰ درصد مابقی ۱۰الی۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.
 خیام نکویی هشت چالش مهم بخش کشاورزی کشور را، مداخلات غیراصولی دولتی، کاهش آب در دسترس و فرسایش خاک، کوچک بودن سطوح کشاورزی، الگوی نامناسب تولید متناسب با مزیت های منطقه ای، وابستگی حیات کشاورزی به واردات نهاده های اصلی تولید، پایین بودن بهره وری و سطح نفوذ دانش و فناوری، ناقص بودن زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و منفی بودن تراز تجارت خارجی دانست.
 وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مد ظلعه العالی ) در حوزه کشاورزی گفت : توسعه پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از منابع انسانی اولین انتظار مقام معظم رهبری از بخش کشاورزی است و در ۴ دهه گذشته ۳ اقدام مهم در خصوص حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور با طراحی باغات گیاهشناسی، کلکسیون ها وهرباریوم ها توسط سازمان تات انجام شده است.
خیام نکویی ادامه داد: در خصوص توانمندی منابع انسانی نیز وزارت جهاد کشاورزی  با طراحی یک هزار و ۴۴۹ مرکز جهاد کشاورزی در دهستانها ، ۲۷۵ نقطه برای پروژه های ترویجی ،تربیت ۱۰۰ پژوهشگر مروج ارشد  و ۴۷۶ شهرستان بهره مند از یاوران تولید سعی بر افزایش دانش در حوزه کشاورزی کرده است.

  معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نرخ بالای بیسوادی و یا کم سوادی در بین بهره برداران کشور گفت: ۷۰ درصد از بهره برداران کشور کم سواد هستند و این عامل باعث عدم امکان انتقال دانش به بخش کشاورزی است که در این راستا سازمان تات با راه اندازی ۴۲ هنرستان کشاورزی و تربیت بیش از ۳۰۰۰ نفر از کشاورززادگان سعی در بهبود هرم نیروی انسانی بهره بردار کرده است.
 معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره بر لزوم افزایش مظاهر مردمی سازی گفت: در این راستا ۴۶ مزرعه نوآور بهره ور را جهت انتقال دانش به مزرعه و بهره بردار طراحی و تعداد این مزارع تا پایان سال به ۱۰۴ مزرعه افزایش خواهد یافت .
سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر دانش بنیان کردن بخش گفت: یک هزار و ۲۵۶ شرکت فناور و دانش بنیان تا کنون در مراکز رشد و دهکده های فناوری و نوآوری مشغول به تولید محصولات دانش بنیان شده اند و یکی از سیاست های اصلی سازمان تات بر حمایت از این شرکت ها در دهکده های فناوری کشاورزی است .

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید

 


نوشته شده توسط:مریم حاتم آبادی - 387 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها: