اهتمام ویژه دولت در راستای خودکفایی بخش کشاورزی

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ شهریور ۱۴۰۲

یام نکویی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت:

اهتمام ویژه دولت در راستای خودکفایی بخش کشاورزی

 

خیام نکویی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دو ساله دولت مردمی سیزدهم، با ابراز خرسندی از مجموعه فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته  گفت: با ارائه خدمات ارزشمند، توسعه فناوری و دستاوردهای دانش بنیان در زمینه‌های مختلف؛ بهره‌وری در حوزه کشاورزی افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خیام نکویی ضمن بازدید از غرفه وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه “روایت خدمت” با اشاره به اینکه کشور در آستانه خودکفایی در تولید گندم است اظهار داشت: در سال آینده به دنبال پایداری تولید در نخستین محصول راهبردی کشور “گندم” خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۰میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است افزود: این رقم نشان‌دهنده رشد چشمگیر این بخش نسبت به سال گذشته است.

خیام نکویی با تاکید بر رسالت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دانش بنیان کشاورزی و منابع طبیعی گفت: کشور در آینده به سمت خودکفایی در تولیدات کشاورزی حرکت خواهد کرد و مطمئنا می توان با افزایش تولیدات کشاورزی از ۱۲۵میلیون تن فعلی به ۱۴۰میلیون تن دست یابیم

وی با اذعان بر اینکه کشور به سمت توسعه تولید محصولات راهبردی حرکت خواهد کرد افزود: پایداری در محصول گندم با افزایش تولید در سال آینده قابل دستیابی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی مهم‌ترین ماموریت وزارت جهادکشاورزی را انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشاورزان بیان کرد و خاطرنشان شد: در شرایط کنونی که امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات را نداریم، با رسوخ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی شاهد بهره‌وری در واحد سطح خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه ۲۴ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می‌شود تصریح کرد: به صورت متوسط  سالانه ۶ میلیون دلار ارز ناشی از صادرات کشور مربوط به بخش باغبانی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط با افزایش تولید پسته در کشور نیز بیان کرد: به منظور رشد قابل توجه در این زمینه، باید استراتژی‌هایی مانند افزایش کیفیت و درجه‌بندی باغات پسته اجرا شود.

خیام نکویی افزود: اهتمام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سال جاری آموزش و ترویج؛ تحقیقات کشاورزی به منظور رسوخ دانش در عرصه خواهد بود که سبب افزایش کمی و کیفی در بخش کشاورزی شود.

وی با اعلام اینکه ۹۸ درصد از بذر مورد نیاز کشور تولید داخلی است گفت: سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی در سال ۵۶۰ هزار تن از تولید بذر گواهی شده و بذر پرورشی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: با تولید بذر داخلی سالانه از خارج شدن حداقل یک میلیارد دلار ارز از کشور جهت واردات جلوگیری می‌شود.

خیام نکویی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان تات را مشارکت با بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: با افزایش میزان تولید و بذور هیبرید در کشور در آستانه خودکفایی در تولید بذر که مهم‌ترین نهاده دانش بنیان در بخش کشاورزی است قرار خواهیم گرفت.

وی لزوم استفاده به موقع از سموم و کود مورد نیاز و قابل اطمینان را در تولید محصولات سالم مورد تاکید قرار داد و گفت: پیش بینی ما تا پایان کار دولت فعلی تولید ۱۴۰ میلیون تن کود و سموم در کشور است.

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 164 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها: