مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی، بخش تحقیقات و آموزش است

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان در بازدید از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور :

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر کاظمینی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی بهمراه   دکتر خیام نکویی  معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر جوادی  معاون پژوهش و فناوری سازمان  در بازدید از آن موسسه، در جریان فعالیت های پژوهشی این مجموعه قرار گرفته و رهنمودها و پیشنهادات لازم در راستای ارتقای سطح علمی فعالیت های جاری را  ارائه نمودند.

پس از انجام بازدید طی جلسه ای  دکتر بهمنی رئیس موسسه درباره تاریخچه، اهداف، ماموریت ها و وظایف بخش های مختلف موسسه، مراکز و پژوهشکده ها توضیحاتی ارائه داد. وی توسعه و گسترش پژوهش در زمینه شیلات و آبزیان در کشور، زمینه سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌ های پژوهشی مذکور و انجام تحقیقات علمی – کاربردی درباره محیط زیست آبزیان به منظور حفاظت و بازسازی ذخایر و بهره‌برداری پایدار از منابع زنده موجود در آبها را از مهمترین اهداف تعیین شده برای موسسه دانست و اظهار داشت : با توجه به بروز بیماری ها و تلفات ناشی از آن در صنعت آبزی پروری کشور برای اولین بار بذر اتوواکسن دوگانه استرپتوکوکوزیس و یرسینوزیس در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر تولید شد که در هفته پژوهش با حضور مقام عالی وزارت  رونمایی شد.

وی همچنین افزود :  تولید میگوی مولد عاری از بیماری، تولید پروبیوتیک بومی میگو، تولید بیوسیلاژ از زائدات ماهی، دانش فنی پرورش صدف خوراکی، بهینه سازی چشمه تور گوشگیر برای صید ماهی یال اسبی سربزرگ، بومی سازی پرورش ماهی در قفس در سواحل شمالی و جنوبی و ارایه خدمات علمی و تخصصی به مزارع پرورش ماهی در قفس، شناسایی مناطق مستعد و آب های نامتعارف برای تولید آرتمیا در کشور، بومی سازی گونه های با ارزش اقتصادی غیر بومی و معرفی آنها به صنعت آبزی پروری، انجام فعالیت تحقیقاتی در زمینه های تکثیر و پرورش، بهداشت و بیماری ها، فیزیولوژی تغذیه و تولیدمثل، ژنتیک و اصلاح نژاد و اکولوژی ماهیان سردآبی با تأکید بر ماهی آزاد دریای خزر، رونمایی از فعالیت های فاز نخست تولید مولد قزل آلای عاری از عوامل بیماری زا، انجام تحقیقات کاربردی به منظور اصلاح نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان، احیای مجدد مرکز یونیدو و ارتباط تحقیق و توسعه در قالب همکاری مشترک با شرکت ۲۱ بیضا، انواع پژوهش ها در حیطه ماهیان خاویاری و چاپ انواع کتاب، نشریه و اطلس، از مهمترین دستاوردهای این موسسه بشمار می آیند.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و  رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن قدردانی از تلاش دانشمندان عرصه شیلات، گفت: مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی، بخش تحقیقات و آموزش است ، به همین دلیل محققان، رسالتی سنگین و مهم به دوش می کشند. وی با اشاره به اینکه مهمترین سرمایه سازمان ها نیروهای انسانی است، افزود: خوشبختانه در بدنه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نیروهای متخصص و با تجربه ای فعالیت می کنند ، لذا  باید از این فرصت بهره برد و اولویت ها را به گونه ای تنظیم کرد که از ظرفیت این نیروها به بهترین شکل استفاده شود.

دکتر خیام نکویی  شرط دستیابی به این مهم را برخورداری از یک ساختار منظم تشکیلاتی دانست و تصریح نمود : باید طبقه بندی موسسات و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان، به طریقی صورت گیرد که حس رقابت در میان آنها به وجود آید  و همین امر، موجبات پیشرفت و ارتقای آنها را فراهم میکند ، علاوه بر آن، شاخص های تعیین شده برای چنین رتبه بندی ، باید در نهایت به حل مشکلات بخش کشاورزی بینجامد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از کاهش وابستگی برای واردات تخم چشم زده ماهی، توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه پرورش ماهی در گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس را ، به عنوان اولویت های مورد نظر در سطح کلان شیلات برشمرد.

دکتر خیام نکویی، با بیان اینکه نگاه وزیر جهاد کشاورزی به بخش تحقیقات، نگاهی ویژه است، تصریح کرد: لازم است یک مرکز رشد یا نوآوری در حوزه شیلات فعال شود تا بهتر بتوان موضوعات پژوهشی را با نیازهای بهره برداران، منطبق و هم راستا کرد. در این خصوص، وزارت جهاد کشاورزی هم از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حمایت می کند.

دکتر خیام نکویی از محققان خواست تا با به کارگیری آخرین دانش ها، نگاه جدید و غیردولتی به پژوهش، یافتن ایده های نو  و ملموس بودن نتیجه تحقیقات در مزارع بخش خصوصی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند.

دکتر کاظمینی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به درهم تنیدگی امنیت غذایی و امنیت ملی، گفت: ما قادر نیستیم تمام محصولات مورد نیاز خود را در کشور تولید کنیم ، بنابراین اگرچه باید در برخی حوزه ها مثل تولید گندم و ذرت خودکفا شویم، اما لازم است بعضی از محصولات را نیز از دیگر کشورها وارد کنیم.

وی افزود: لازمه این کار، توانایی در مبادله محصولات با کشورهای خارجی است. به عبارتی اگر قرار است محصولی را وارد کنیم، باید منابع ارزی آن از محصولات پر رونق دیگری که صادر شده است، به دست بیاید؛ نه از درآمدهای حاصل از فروش نفت و مواد خام.

دکتر کاظمینی تاکید کرد: این توانایی و ظرفیت برای ارزآوری در بسیاری از محصولات مانند گیاهان دارویی، محصولات باغی و مهمتر از آن در حوزه شیلات، وجود دارد و عرصه آبزیان در حال حاضر و در مقایسه با همسایگان، یک مزیت نسبی محسوب می شود و باید از این فرصت استفاده کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در این مسیر، اگر هدف مشخص باشد، قطعا به موفقیت ختم می شود. عرصه شیلات نیز باید با هدف بهره برداری پایدار از منابع آبی و ساحلی شمال و جنوب کشور، ظرفیت های بالقوه را بالفعل کرده و گامی مهم در راستای امنیت غذایی بردارد.

در ادامه، دکتر کاظمینی و دکتر خیام نکویی، با حاضرین در جلسه به گفتگو ،بحث و تبادل نظر پرداختند.

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها: