تحقیق، آموزش و ترویج مهم‌ترین مولفه ها برای تضمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۶ آبان ۱۳۹۸

دکتر شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی :

تحقیق، آموزش و ترویج مهم‌ترین مولفه ها برای تضمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم شرق استان مازندران در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: تحقیق، آموزش و ترویج مهم‌ترین مولفه ها در تضمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور هستند. 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در پایان  دومین روز  برنامه دوم ستاد پایش آموزش و ترویج کشاورزی در استان مازندران، روز یکم آبان ماه سال جاری،  جلسه شورای معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با حضور مهندس شهیدی فر رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران، دکتر علی محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم شرق استان مازندران در مجلس شورای اسلامی، اعضای ستاد پایش موسسه و مدیران و معاونان ارشد سازمان جهادکشاورزی استان مازندران برگزار شد.

پس از ارایه گزارش عملکرد مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه دو روز اول پایش آموزش و ترویج کشاورزی در استان مازندران را تشریح کرد و گفت: در بحث تجهیز و نوسازی در برنامه نظام نوین ترویج، هزار و چهارصد مرکز جهادکشاورزی هفت هزارو هفتصد پهنه تقسیم شده است که تا حد مطلوبی تجهیز شده‌اند اما هنوز جای کار در این حوزه وجود دارد.وی بیان کرد: متاسفانه سهم اعتبارات آموزشی ، ترویجی نسبت به سایر اعتبارات در استان‌ها اندک است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

مویدی افزود: در برنامه ستاد پایش در واقع فعالیت‌های فاز اول طرح نظام نوین ترویج در استان‌ها به‌صورت  دقیق جمع‌بندی و پس از آن نتایج بررسی می‌شود و سعی بر این است که با شناسایی چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف ، برنامه‌ریزی فاز دوم انجام شود. وی مازندران را جزو استان‌های شاخص در زمینه ارتباط نزدیک و موثر تحقیقات و ترویج کشاورزی برشمرد. 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت : هماهنگی و همکاری و حضور فیزیکی محققان در عرصه در کنار مروجان و بهره‌برداران دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است و حرکت خوبی که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در این مسیر انجام داده اند ، حائز اهمیت بوده و جای تقدیر دارد.

دکتر شاعری نیز در ادامه این مراسم اظهار امیدواری کرد: برگزاری این جلسه و این چنین برنامه‌هایی منجر به حمایت و کمک به توانمندسازی کشاورزان باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم شرق استان مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی آنچه را که مقدور بوده انجام داده‌ایم و تمامی برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی را تصویب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رشد ۸ درصدی افزایش تولید و ضریب ۹۵ درصدی رشد محصولات بخش کشاورزی، بازرگانی خارجی، مشوق‌های صادرات محصولات کشاورزی، کنترل واردات با هدف ایجاد رقابت محصولات داخلی و خارجی و کشاورزی دانش بنیان را مدنظر قرار داده‌ایم.

دکتر شاعری در ادامه افزود: کشت گلخانه‌ای پرورش ماهی در قفس کنترل محصولات تراریخته، تضمین امنیت غذایی، حفظ منابع طبیعی، سامانه‌های نوین آبیاری و غیره را به عنوان تکلیف قانونی اصلاح کرده‌ایم و همچنین بیمه محصولات کشاورزی، بخشی از سرتیترهایی است که در برنامه ششم تصویب کرده‌ایم.

نامبرده تصریح کرد:  تمام بخش‌های وزارت جهادکشاورزی به خصوص بخش تحقیق و آموزش و ترویج به عنوان مهم‌ترین مولفه ها برای تضمین امنیت غذایی و توسعه پایدار بخش کشاورزی است. وی افزود: بهره‌بردار با دانش و اطلاعات ، حتی در تحریم و شرایط سخت اقتصادی نیز می‌تواند خودکفا باشد، شما متولیان تحقیق و ترویج در بخش تولید موفق عمل کرده‌اید و رسالت خود را در افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام داده‌اید. تحقیق و ترویج پرچمدار خودکفایی محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، اما تولید به تنهایی کافی نیست آموزش‌ها باید به خوبی به سمت ارتقائ  کیفیت محصولات، قیمت تمام شده، برندسازی و بسته‌بندی  پیش برود.

وی افزود: تلاش‌های شما باید هدفمند باشد تا تولیدکننده ماهر پرورش دهیم با افزایش درآمد، اگر دانش و آموزش درست باشد، تولیدات  با برنامه و هدفمند می‌شود. در صف مقدم تولید و خوداتکایی به سمت تولید باکیفیت و قابل رقابت جهانی پیش برویم.

 در پایان این نشست دکتر کرمی دهکردی پیشنهادهایی مطرح کرد که از اهم این پیشنهادها می‌توان به: تدوین قانون برای ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور، درخواست صدور مجوز جذب کارشناس متخصص ترویج در سطح ملی، استانی و شهرستان ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای فعالیت‌های ترویج کشاورزی و منابع طبیعی، بهبود انگیزه کارشناسان و مروجان کشاورزی در سطوح جغرافیایی مختلف از طریق اصلاح قانون خدمات کشوری اشاره کرد.

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳۵
برچسب ها: