کشت فراسرزمینی، راه مناسب صرفه جویی در مصرف آب است

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

«نصرت الله مالکی » در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: برنج یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است که برای تولید هر کیلوگرم آن در داخل کشور بطور متوسط سه هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود و ایران با توجه به جمعیت فعلی، سالانه نیاز به سه میلیون تن برنج دارد که برای تولید آن حجم بسیار بالایی از آب مصرف می شود. جدا از این سالانه بخشی از کمبود برنج مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر تامین می گردد که ارز بسیار بالایی از کشور خارج می گردد.
**کشت برنج ایرانی در غنا با هزینه پایین وتوجیه اقتصادی
مالکی افزود، با توجه به این مشکل ، یک شرکت ایرانی، ۲۴ نوع بذر برنج ایرانی را در شرایط کشت مستقیم بذر ( خشکه کاری ) و دیم (بدون آبیاری ) در غنا مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که بعضی از انواع برنج ایرانی را می توان در این کشور با هزینه بسیار پایین در حد تجاری و با توجیه فنی، اقتصادی کشت و تولید کرد.
سفیر ایران در غنا در خصوص توجیه اقتصادی این طرح نیز گفت، کشت فراسرزمینی در کشورهای واقع در غرب قاره آفریقا به ویژه غنا ، مزایای زیادی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارد؛ درغنا با توجه به شرایط اقلیمی خاص (بارندگی فراوان ، دمای مناسب در طول سال ، بادهای هارماتان ، اراضی حاصلخیز و نیروی کار ارزان) امکان کشت و تولید اقتصادی دانه های روغنی و همچنین برنج های ایرانی به میزان ۲ تا ۳ بار در سال وجود دارد و به همین دلیل مناسب است از مزایای این کشور و اراضی فراوان مستعد کشت برنج با اجاره بهای بسیار مناسب در جهت توسعه کشت فراسرزمینی بهره برداری کرد تا از این راه بخشی از برنج و دیگر محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور تامین و از سوی دیگر منابع آبی کشورمان ذخیره شود.
مالکی پیش از این نیز در مصاحبه با ایرنا گفته بود، ایران و غنا روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی با هم دارند و این روابط باعث شده تا فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری و همکاری تهران و آکرا به ویژه در بخش های اقتصادی وجود داشته باشد.
**فرصت های زیاد سرمایه گذاری در غنا
سفیر ایران در آکرا در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در غنا نیز افزود: غنا با دارا بودن معادن غنی، زمینه بسیار خوبی برای برای سرمایه گذاری دارد؛ این کشور دومین تولید کننده طلا در آفریقا، دارای زمین های بکر کشاورزی و دومین کشور تولیدکننده و صادرکننده کاکائو است ، غنا دارای نیروی کار ارزان است و به دلیل برخورداری از ثبات سیاسی و دموکراسی، از امنیت بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است.
جمهوری غَنا کشوری در غرب قاره آفریقا است. آکرا پایتخت این کشور است و واحد پول این کشور سِدی غنا نام دارد.
زبان رسمی غنا انگلیسی است و ۶۷ درصد از مردم به آن تکلم می‌کنند. جمعیت غنا ۲۷ میلیون نفر است .
۹۸ درصد مردم غنا سیاه ‌پوستند و بیشتر مردم غنا مسیحی و حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد نیز مسلمان هستند.
غنا در ششم مارس ۱۹۵۷ از انگلیس استقلال یافت. در آن تاریخ، دو مستعمره انگلیس یعنی «ساحل طلا» و توگولند که یک سال پیش از آن با هم ادغام شده بودند، کشوری به نام غنا را تشکیل دادند. در اول ماه جولای ۱۹۶۰ نظام جمهوری در غنا رسمیت یافت.


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۹
برچسب ها: