در جریان سفر هیات دولت به استان مرکزی وزیر جهاد کشاورزی با همراهی دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات و مهندس برومندی معاون امور باغبانی از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بازدید کرد

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۱ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ، جمعه ۳۱ تیرماه جاری ،  همزمان با سفر هیات دولت به استان مرکزی، دکتر ساداتی نژاد  وزیر جهاد کشاورزی با همراهی دکتر خیام نکویی  معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس احمدی صومعه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان، حجت‌الاسلام  سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، مهندس صفری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و دکترگودرزی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از نمایشگاه دستاوردهای این مرکز ، واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد تخصصی کشاورزی استان مرکزی و شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی  بازدیدکردند.

این نمایشگاه با هدف ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در محل پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات برپا گردیده بود  و محققین این مرکز و مدیران شرکت‌های دانش بنیان ، در طی این بازدید ، ضمن معرفی زمینه فعالیت ها، آخرین دستاوردهای علمی – پژوهشی  خود را ارائه نمودند.

 وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده رئیس جمهور ، طی سفر به شهرستان محلات و حضور در فرمانداری این شهرستان، از نزدیک و  به صورت چهره به چهره با مردم و کشاورزان این شهرستان دیدار و مسایل و مشکلات مطرح شده توسط بهره برداران بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار داد   که در این جلسه دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تات ، مهندس برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس صفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، فرماندار شهرستان، نماینده شهرستان و دیگر مدیران ستادی و استانی نیز  حضور داشتند.

سپس دکتر خیام نکویی ، مهندس احمدی صومعه ، دکتر حافظیه معاون پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات و دکتر گودرزی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات بازدید کردند. طی این بازدید رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان مسائل و مشکلات این ایستگاه قرار گرفت و پیرامون موارد مطرح شده ، رهنمودهایی را  ارائه نمود  و در ادامه  با همراهی مهندس احمدی صومعه از پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین بازدید کردند.

در این بازدید که مهندس نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، دکتر گودرزی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ، مهندس جعفری مدیر جهاد کشاورزی خمین و اسدی معاون فرماندار خمین حضور داشتند ،  دکتر خیام نکویی با دستاوردهای پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین آشنا شد  و از نزدیک در جریان روند اجرای پروژه های تحقیقاتی در ارتباط با لوبیا قرار گرفت.

سپس جلسه ای در سالن جلسات این پردیس تشکیل شد ، مسائل و مشکلات موجود در این پردیس توسط دکتر گودرزی مطرح  و  دکتر خیام نکویی نیز با اشاره به اینکه این پردیس تنها ایستگاه تحقیقاتی لوبیا در کشور می باشد، معرفی رقم را اولین قدم در بحث تحقیقات لوبیا دانست و توسعه کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش میزان آب آبیاری و سایر  پارامترها  را در مرحله بعد از معرفی رقم ، حائز اهمیت دانست.

 وی آموزش و ترویج را دو ابزار اساسی برای تحقق این مهم  برشمرد و  تصریح کرد که  ارتباطات بین المللی  در بحث تبادل ژرم پلاسم در لوبیا و اخذ نمونه های مورد استفاده در به نژادی لوبیا مورد حمایت سازمان است. وی افزود : با توجه به نامگذاری سال جاری به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری ، تعداد شرکت های دانش بنیان در قالب مرکز رشد تخصصی کشاورزی باید افزایش یابد و وظایف اصلی مرکز تحقیقات را پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی استان، انجام وظایف حاکمیتی و آینده پژوهی بخش کشاورزی استان برای مسئولان استان ذکر کرد.

رئیس سازمان تات همچنین از کلکسیون ارقام لوبیای خمین نیز بازدید نمود. شایان ذکر است که کلکسیون ارقام لوبیای خمین با بیش از ۱۸۰۰ ژرم پلاسم مختلف از انواع لوبیا ، یکی از غنی ترین کلکسیون های لوبیا در خاور میانه است و پشتوانه قوی برای برنامه های اصلاحی لوبیا در زمینه ارقام پرمحصول، مقاوم به آفات و بیماری ها و تنش های محیطی می باشد.

 در ادامه سفر یک روزه ی دکتر خیام نکویی به استان مرکزی، وی از  قسمت های مختلف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بازدید  نمود و  در طی  این بازدیدها  که با همراهی مهندس احمدی صومعه و  دکتر گودرزی (رئیس مرکز ) ، معاونان و روسای بخش های تحقیقاتی انجام شد ،  در جریان فعالیت آزمایشگاه های تحقیقات گیاهپزشکی، آب و خاک و ثبت و گواهی بذر و مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.

در پایان جلسه ای با حضور همکاران در سالن جلسات مرکز تشکیل شد و رئیس سازمان تات ، پیشتازی در حل مشکلات اولویت دار بخش کشاورزی را از وظایف مورد انتظار از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد.

وی بازدید وزیر جهاد کشاورزی از دستاورد های مراکز تحقیقاتی طی سفر های استانی را مهم  برشمرد  و اجرایی شدن دستاوردهای محققان و اثر بخشی آن در افزایش کمی و ارتقای کیفی محصولات کشاورزی را از موارد مورد انتظار وزیر جهاد کشاورزی ذکر کرد.

دکتر خیام نکویی همچنین طی سخنانی  اظهار داشت : با باز نگری ساختار سازمان تات ، ماموریت های مجموعه سازمان تحقیقات با محوریت کارهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری خواهد بود و در بحث کاهش نیروی انسانی در سازمان با تشکیل هسته ها و واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان ، این کمبود جبران خواهد شد. وی خطاب به محققان تاکید نمود که  باید در هر بخش تحقیقاتی یک موضوع برای پژوهش را  در اولویت کارهای خود قرار دهد  و اولویت ها قطعا” باید  برخواسته از نیازهای بخش اجرا باشد.

 

روابط عمومی مرکز

 

 


نوشته شده توسط:مریم حاتم آبادی - 381 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها: