بازدید آقای دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۷ مهر ۱۴۰۰

آقای دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و آقای دکتر حاجی وند رئیس محترم موسسه علوم باغبانی از کلکسیون و طرح های تحقیقاتی انار و پروژه تحقیقاتی انجیر پردیس تحقیقات و آموزش ساوه بازدید نمودند. در این بازدید آقای دکتر گودرزی ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ضمن خوش آمدگویی به آقای دکتر بازرگان و آقای دکتر حاجی وند گزارش مبسوطی از فعالیت های پردیس تحقیقات و آموزش را بیان نمودند. درادامه خانم دکتر نرجسی عضو هیات علمی این پردیس درمورد کلکسیون انار، طرح های تحقیقاتی این مجموعه و یافته های اجراء شده در باغات بهره برداران منطقه مطالبی را بیان نمودند. سپس در جلسه ای که با حضور ایشان برگزار گردید، پیرامون مسایل مهم این حوزه بحث و تبادل نظر گردید. در این جلسه دکتر بازرگان در مورد کمبود نیروی انسانی و لزوم اصلاح ساختارهای فعلی مواردی را بیان نمودند و بالا بردن بهره وری محققین و پژوهشگران را در جهت کاهش تبعات این موضوع، بسیارمهم دانستند. ایشان متذکر شدند که مراکز تحقیقات و آموزش باید نوع محصول، مسایل آب و خاک مربوطه به آن، میزان آب مصرفی و سایر موارد مرتبط با محصولات اصلی استان خود را تحلیل نموده و الگوی کشت متناسب با آن را ارائه دهند. دکتر بازرگان در مورد لزوم هوشمندسازی جهت رفع مسایل و مشکلات کشاورزان مطالبی را بیان نموده و متذکر شدند که تحقیقات باید مسئله محور باشد تا بتوان گامهای موثرتری را در جهت رفع مشکلات بهره بردارن حوزه کشاورزی، برداشت. ایشان فرمودند که باید پروژه ها براساس شرایط روز و تغییرات اقلیمی هدایت شوند و به مسئله کم آبی نیز توجه ویژه شود.

پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه یکی از ایستگاه های تخصصی باغبانی کشور است که در سطح منطقه ای و ملی، بر اساس اولویت های پیش بینی شده بر روی محصولات انار، انجیر و زیتون فعالیت می کند. از دلایل اهمیت  ایستگاه انار می توان: بزرگترین مجموعه کلکسیون انار کشور (کلکسیون ۱۱۰تایی،۵۴۰تایی و ۷۶۰ تایی مشترک با یزد) با حدود ۸۰۰ ژنوتیپ اناربرشمرد که جمع آوری ژرم پلاسم داخلی، وارد کردن ارقام تجاری، ژرم پلاسم خارجی انار و ارزیابی های مقدماتی و نهائی طرح های سازگاری ارقام انار بر اساس شیوه نامه پژوهشی محصولات باغی را از مهمترین شاخصه های این مجموعه می توان  برشمرد. از مهم ترین فعالیت ها و دستاوردهای این ایستگاه،اجرای پروژه القا موتاسیون در انار و کاربرد عملی استفاده از پرتوهای یون ساز، همکاری با بخش های اجرایی در زمینه بررسی مسایل زیتون، برگزاری روز مزرعه و هفته انتقال یافته ها، برگزاری جشنواره و همایش ها، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی انار و انارکاری، همکاری با بخش های تحقیقاتی و خصوصی در زمینه تدوین دستورالعمل ها کتب و نشریات تخصصی انار، تنظیم کدکس و استاندارد سازی مسائل بازار رسانی و صادرات انار، بازنگری روش های انتخاب باغداران نمونه ، همکاری با دانشگاه ها در اجرای پایان نامه های دانشجویائی در قالب مشاوره و راهنمایی پایان نامه های دانشجویی و اجرای طرح های خاص دانشگاهی، همکاری با سازمان انرژیهسته ای ،اجرای بیش از۳۰ طرح تحقیقاتی کاربردی و مورد نیاز منطقه و یا کشور در خصوص انار، انجیر و زیتون،تهیه  دستورالعمل ملی آزمونهای تمایز، یکنواختی و پایداری در انار، استقرار سیستم هواشناسی هوشمند را نام برد.

روابط عمومی مرکز

 

 


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها: