کشت گیاه روغنی کاملینا برای اولین بار در مزارع دیم با حضور معاونت تولیدات گیاهی سازمان، مدیر زراعت و محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز انجام گردید

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

کشت گیاه روغنی کاملینا برای اولین بار در مزارع دیم روستای قلعه بالمان شهرستان شازند با حضور آقایان مهندس زاهدی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ، مهندس کیشانی مدیر زراعت،  مهندس رسمتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند و دکتر غدیری محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام شد. کاملینا گیاهی است از تیره گل داران. این گیاه بومی مناطق مدیترانه‌ای است. درایران سه نوع از آن  به نام‌های کتان‌کش کرکی، کتان‌کش تنک، و کتان‌کش دانه‌ریز می روید در میان گونه‌های مختلف این گیاه بیشترین تحقیقات بر روی تیره کاملینا ساتیوا صورت گرفته‌است که به صورت تاریخی به منظور تهیه روغن کشت می‌شده‌است. کتان‌کش می‌تواند در زمین‌هایی با حاصلخیزی کمتر رشد کند، به آب و کود کمتری نیاز دارد و دانه‌هایی تولید می‌کند که قابلیت تولید مقادیر زیادی روغن را دارند. همچنین می‌تواند در تناوب با گندم کشت شود و یک محصول تولیدکننده سوخت زیستی در نواحی نیمه‌خشک مانند کانزاس غربی و کلرادو باشد. کاملینا گیاهی یک ساله است و گل‌هایی به رنگ زرد می‌دهد. نقشه ژنی این گیاه برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط یک تیم تحقیقاتی کانادایی ارائه شد. کاهش چربی و کلسترول و بیماری‌های قلبی به دلیل دارا بودن امگا ۳ فراوان (بیش از ۳۰ درصد)، خواص ضد سرطانی، استفاده در صنعت تغذیه  طیور و ماهی ها به جهت کیفیت بالای کنجاله و داشتن سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها (به‌ویژه ویتامین E) از دیگر مزایای کاملینا است.

این گیاه در اکثر استان‌های کشور در شرایط دیم کشت شده و عملکرد رضایت‌بخشی داشته‌است. روغن کاملینا علاوه بر مصارف غذایی در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنعتی استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت گیاه دارویی- روغنی کاملینا تحمل زیاد به خشکی است. کاملینا گزینه‌ای مناسب برای تناوب با غلات دانه‌ریز است و هم‌اکنون این تناوب بسیار ضعیف است. این گیاه علاوه بر تحمل به خشکی و سرما مقاومت زیادی نسبت به آفات و امراض رایج در دانه‌های روغنی دارد. عملکرد رقم سهیل در کشت دیم به یک تن در هکتار می‌رسد.

http://manrrc.ir/wp-content/uploads/2019/05/ravabet7.gif


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۲۰
برچسب ها: