برگزاری روز ملی مزرعه لوبیا با حضور دکتر طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

برگزاری روز ملی مزرعه لوبیا  با حضور دکتر طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین

روز ملی مزرعه لوبیا از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ مرداد ماه با حضور دکتر طهماسبی قائم مقام محترم سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، حاج آقا سعیدیان نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات و اموزش و ترویج ، دکتر امیری از معاونت ترویج سازمان تحقیقات، دکتر نجفیان رئیس موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر فرخی معاون استانداری استان مرکزی، مهندس آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، مهندس کریمی از دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، ، دکتر توکلی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، روسای مراکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانهای مناطق ۴ کشور در بحث لوبیا، محققین، کارشناسان و بهره برداران از استانهای لرستان، فارس، زنجان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، قم و مرکزی و با مشارکت مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین برگزار شد. این همایش ملی با حضور بسیار گسترده بهره برداران و کارشناسان در زمینه لوبیا با هدف “نشر دانش، انتقال فناوری و افزایش بهره وری آب در لوبیا ” برگزار گردید. این همایش ملی با قرائت آیاتی چند از کلام اله مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۸ صبح ۲۰ مرداد ماه در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین آغاز گردید. در ادامه دکتر گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ضمن خوش امد گویی به همه مدعوین این همایش و بالاخص دکتر طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم گزارشی از پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین و برنامه اجرایی این همایش ارائه نمودند. در ادامه دکتر طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تاثیرات محدودیت های اقلیمی و صنعتی شدن جوامع و محدویت های منابع آب در کاهش تولیدات مواد غذایی گفت: ایجاد امنیت غذایی مهمترین برنامه و سیاست هایی است که هر کشوری را می تواند به سمت توسعه و استقلال پیش ببرد. علیرغم اینکه در سایر بخش ها همچون صنعت بخش علمی و پژوهشی جدا از خود سازمان بوده و در دانشگاه ها مستقر است، ولی در بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی از سال های گذشته بخش علمی و تحقیقاتی با بخش تولید ارتباط مستقیم داشته است .ایشان همچنین فرمودند که   سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارتباط دهنده بین تحقیقات علمی و اجرای عملیات کشاورزی است. وجود زیرساخت تحقیقات در جهاد کشاورزی از سال های دور توانست تحقیقات و پژوهش های مورد نیاز را در موسسات تحقیقاتی اجرایی کند و بتواند به عنوان حلقه ارتباطی بین محققین و تولید کنندگان در  بحث ترویج کشاورزی نقش ایفا کند. در ادامه سخنان ایشان بحث  نظام نوین ترویج و ارتباط با تحقیقات و حلقه ارتباطی بین محققین و تولید کنندگان بیش از گذشته مطرح گردید. دکتر طهماسبی درمورد تغییر سیاستی در آموزش وزارت جهاد کشاورزی  و استفاده  از تمام امکانات آموزشی برای ارتقا و بهره برداری و سوق این  آموزش سمت آموزش بهره برداران مطالبی ارائه نمودند .

دکترطهماسبی با بیان اینکه وظیفه سازمان تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش بهره برداران است، گفت: ما باید دانش در هکتار را در تمامی محصولات کشاورزی ارتقا دهیم، این امر زمانی محقق می شود که فعالیت های بیشتری در بخش ترویج کشاورزی و آموزش بهره برداران صورت گیرد.خوشبختانه در جریان اعمال نظام نوین ترویج که حاکم بر بخش ترویج کشاورزی کشور شده است، طی ۵ سال گذشته حدود ۸ هزار پهنه در کل کشور تحت پوشش قرار گرفته است. وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آب در کشور، گفت: باید محققین و دانشمندان کشورمان از تحقیق ها و تکنیک هایی استفاده کنند که در نهایت منجر به تولید و معرفی ارقام مقاوم به کم آبی، ارقام مقاوم به خشکسالی شود، ضمن اینکه باید به سمت تولید دانشی رفت که بتواند ما را به صورت پایدار در ارتباط با مشکل بحران آب پیش ببرد و در نهایت بتوانیم از این بحران کم آبی عبور کنیم .وی خاطرنشان ساخت: در نظام نوین ترویج نزیک به ۴ میلیون بهره بردار در سامانه سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی ثبت نام شده اند .

دکتر طهماسبی  بیان کرد: در سال های گذشته برگزاری روز ملی مزرعه سابقه نداشته است  و روزهای مزرعه بصورت استانی برگزار می شد، اما با توجه به اهمیت جایگاه مزرعه و تولیدات آن، امروزه شاهد برگزاری ۹ روز ملی مزرعه هستیم. هدف از برگزاری این روزها در کشور ارتباط گیری هر چه بیشتر بخش تحقیقات با بهره برداری است.

این همایش ۳ روزه با سخنرانی روسای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، مدیر کل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، حاج آقا سعیدیان نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات، فرماندار شهرستان خمین و ….ادامه یافت. در ادامه این همایش مهندس هدایتی پور، مهندس بهشتی و دکتر دری از محققین هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش در زمینه لوبیا اشنایی با اصول جایگزینی کشت ردیفی به جای کرتی، اصول استفاده از آبیاری تحت فشار تیپ و آشنایی با ارقام و لاین های اصلاح شده و جدید در لوبیا طی برنامه مجزا در مزراع تحقیقاتی و پژوهشی پردیس تحقیقات و اموزش لوبیا خمین سخنرانی نمودند. در روز دوم این همایش کارشناسان پهنه، مروجین و بهره برداران بخش کشاورزی از استانهای مختلف حضور گسترده داشتند که پس از اجرای برنامه های بازدید، پنل اختصاصی با موضوع لوبیا در مباحث تغذیه، آبیاری، گیاهپزشکی، … توسط محققین هر بخش اجرا گردید و به سئوالات مربوطه در هر زمینه پاسخ داده شد.

روابط عمومی مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۲
برچسب ها: