مصاحبه خبری ایرنا با مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۶

انجام طرح تحقیقاتی تاثیر سامانه های مدیریت شده در افزایش تولیدات گیاهی در اراضی شیب دار استان مرکزی انجام شد

اراک – ایرنا – مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح تحقیقاتی تاثیر سامانه های مدیریت شده در افزایش تولیدات گیاهی در اراضی شیب دار دیم این استان انجام شد.

حشمت اله آقارضی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دیمزارهای رهاشده در اراضی شیب‌دار همواره یکی از عوامل فرسایش و از منابع عمده تولید رسوب است که تامین رطوبت و استقرار نهال‌های مثمر در این اراضی احیا و افزایش تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: طرح تحقیقاتی بررسی تاثیر به ‌کارگیری سطوح آبگیر مدیریت‌شده در افزایش تولیدات گیاهی در اراضی شیب‌دار دیم به مدت پنج سال و با هدف معرفی نقش سامانه‌های سطوح آبگیر در استقرار و توسعه پوشش گیاهی مثمر در این اراضی در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی خسبیجان از توابع شهرستان شازند انجام ‌شده است.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: این طرح با هدف معرفی نقش سامانه‌های سطوح آبگیر باران در استقرار و توسعه پوشش گیاهی مثمر در اراضی شیب دار دیم اجرا شد.
آقارضی افزود: در اراضی دیم شیب دار به علت شخم زدن زمین در مسیر شیب به مرور زمان در اثر فرسایش و تولید رسوب لایه سطحی خاکی که حاوی مواد مغذی است شسته و خارج می شود که این مهم کاهش بهره وری تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد و اجرای این طرح و توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار می توان از تخریب بیشتر جلوگیری کند.
وی ادامه داد: همچنین جلوگیری از فرسایش خاک و تولید رسوب در اراضی دیم شیب دار، جلوگیری از حرکت روان آب ها و ایجاد سیل، نفوذ روان آب ها به عمق زمین، تولید محصولات باغی دیم و احیای دیم زارهای کم بازده از دیگر مزایای اجرای این طرح در اراضی دیم شیب دار است.
وی گفت: این طرح در قالب طرح تحقیقاتی در نیم هکتار از اراضی شیب دار دیم استان مرکزی اجرا شده است و قابلیت اجرای در مناطقی با شیب ۲۰ درصد که بارندگی بیشتر از ۳۰۰ میلیمتر و پنج تا ۶ رگبار با بیش از ۱۰ میلیمتر را دارند قابل اجرا است.
مسئول بخش حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: این طرح علاوه بر دیمزارهای کم بازده شیب دار در مراتع فقیر شیب دار نیز قابلیت اجرا دارد که با اجرای آن بیش از یک هزار هکتار از اراضی دیم شیب دار کم بازده استان را می تواند تبدیل به باغ دیم تبدیل و گیاهان با نیاز آبی کم در آن ها کشت شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰
هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
۱۹۵۵/۶۰۱۳/
خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۳
برچسب ها: