مصاحبه خبرگزاری ایرنا با مهندس نجمی عضو هئیت علمی گروه اقتصادی اجتماعی مرکزتحقیقات و آموزش

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

اجرای طرح تحقیقاتی ظرفیت‌سنجی مناطق استان مرکزی بر اساس میزان تولید مواد خام کشاورزی انجام شد

اراک – ایرنا – عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح تحقیقاتی ظرفیت سنجی، اولویت بندی و مکانیابی صنایع کشاورزی این استان بر اساس ظرفیت ها و میزان تولید مواد خام کشاورزی در مناطق مختلف استان انجام شد.

مجتبی نجمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح بر اساس شاخص هایی از جمله صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستائیان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی به مدت ۲ سال و با هدف توسعه مناطق روستایی در سطح استان مرکزی انجام شد.
وی ادامه داد: در این طرح ظرفیت اسمی ۳۶۸ کارگاه مختلف صنایع کشاورزی استان مرکزی بر اساس ظرفیت آمار تولید محصولات کشاورزی استان مورد مطالعه قرار گرفت.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اولویت بندی صنایع دارای ظرفیت جدید برحسب معیارهای افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد اشتغال، ارزش‌افزوده، وجود بازار داخلی و صادرات، مصرف مازاد محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با استفاده از روش AHP (فرآیند تحلیل سلسله مراتبی) انجام شد.
نجمی افزود: بر این اساس صنایع بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری میوه و سبزی و صیفی جات در اولویت نخست، ساخت سردخانه در اولویت دوم و صنایع بسته بندی، نگهداری و فراوری انگور در اولویت سوم قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای انجام این طرح از روش TOPSIS ( تکنیک تاپسیس (Topsis) یا اولویت بندی بر اساس شباهت به راه حل ایده آل) بکار گرفته شد و بر اساس میزان تولید مواد خام کشاورزی، صنایع اولویت بندی و به تفکیک هر ۱۲ شهرستان، مکان‌یابی لازم صورت گرفت که شهرستان های ساوه، زرندیه و خنداب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح می توان به متقاضیان ساخت صنایع کشاورزی جدید در استان مرکزی پیشنهاد داد چه صنعتی را در کدام شهرستانی برای سرمایه گذاری اقتصادی و با دامنه ریسک کم، انتخاب کنند.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
۱۹۵۵/۶۰۱۳/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

روابط عمومی مرکز

 


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها: