برگزاری نشست حکمرانی امنیت غذایی و کشاورزی دانش بنیان در استان مرکزی

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ خرداد ۱۴۰۲

در راستای برگزاری همایش “حکمرانی استانی: چالش ها و الزامات” که با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ در اراک برگزار خواهد شد، هشتمین نشست تخصصی همایش مذکور با عنوان حکمرانی امنیت غذایی و کشاورزی دانش بنیان در استان مرکزی در روز سه شنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی برگزار گردید. در این نشست که با حضور دکتر موسایی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحول اداری استانداری مرکزی، دکتر بیگلری دبیر همایش حکمرانی استانی، رییس و کارشناسان جهاد کشاورزی استان، مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط، رییس و همکاران مرکز برگزار شد، دکتر گودرزی رییس مرکز و دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی و گرامیداشت دهه کرامت و آزادسازی خرمشهر مهمترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را تامین امنیت غذایی با هدف اقتدار غذایی با تکیه بر تولید داخلی برشمرد و گفت: افزایش تولیدات کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، افزایش بهره وری مصرف نهاده ها و انتقال دانش فنی و مهارت آموزی به بهره برداران مولفه های امنیت غذایی می باشند که استمرار در تولید با حفظ منابع پایه از جمله خاک و آب مهمترین رکن در امنیت غذایی است. دکتر گودرزی افزود: اصول حکمرانی غذایی مبتنی بر حفظ اصول طبیعی و بوم شناختی است و امنیت غذایی پایدار شامل ۷ معیار است که عبارتند از کفایت مواد غذایی، ثبات اکوسیستم، در دسترس بودن غذا و مقرون به صرفه بودن، کاهش ضایعات، انعطاف پذیری، ایمنی مواد غذایی و رفاه اجتماعی و فرهنگی است. در این راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با هدف تولید دانش و ترویج و آموزش دانش به بهره برداران بخش کشاورزی فعالیت می کند.

سپس دکتر دانشیان استاد موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان اولین سخنران و به صورت برخط در ارتباط با امنیت غذایی و کشاورزی دانش بنیان مطالبی را بیان نمود. دکتر دانشیان با اشاره به نقش فناوری در امنیت غذایی و کاربرد فناوری های اثربخش در کشاورزی گفت: امنیت غذایی پایدار تنها با کشاورزی دانش بنیان امکان پذیر است.

در ادامه مهندس صفری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی سیمای بخش کشاورزی استان را تشریح کرد و افزود: استان مرکزی جزء ۱۰ استان اول تولید کننده بخش کشاورزی است و پتانسیل های خوبی در این بخش در استان وجود دارد که بعضی هنوز بالفعل نشده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مهمترین رئوس چالش های بخش کشاورزی را آب، خاک، تغییر اقلیم و تاثیرگذاری آن بر بخش کشاورزی و ناکارآمدی و عدم استمرار سیاست ها برشمرد.

مهندس دری مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی آخرین سخنران این نشست بود که در ارتباط با نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه کشاورزی نوین مطالبی بیان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان نقش بسیار موثری در تولید علم دارند و در توسعه کشاورزی ایران می توانند تاثیرگذار باشند.

در پایان شرکت کنندگان در این نشست از گلخانه تحقیقاتی و پروژه های در دست اجرای غلات (گندم و جو) بازدید کردند.

 

روابط عمومی مرکز


نوشته شده توسط:مریم حاتم آبادی - 385 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها: