ابلاغ سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور موسسه تحقیقات خاک و آب توسط مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان “سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان”

دسته: اخبار مرتبط
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۶ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب ، در راستای  اجرای تصویب نامه شماره ۸۳۱۱۵/ت۴۷۴۴۷ه مورخ ۹۲/۰۴/۰۹ هیئت وزیران  ، سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور(نیاز آب)” توسط  دکتر ساداتی نژاد مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان “سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان” طی نامه شماره ۰۲۰/۴۴۵۶۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ به کلیه نهادهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

لازم به ذکر است موسسه تحقیقات خاک و آب مسئول تهیه دستورالعمل های مرتبط، ایجاد بانک اطلاعات نیاز آبی کشور، پاسخگویی به استعلام اشخاص حقیقی، حقوقی، دولتی و دستگاه های اجرای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در این خصوص خواهد بود.

    سامانه نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی (نیاز آب) با ایجاد بانک های اطلاعاتی منحصر به فرد در سطح کشور می تواند نیاز آبیاری محصولات متفاوت را در شرایط اقلیمی مختلف و در سطح مدیریت کلان آب در بخش کشاورزی تعیین نماید. این سامانه بر اساس آخرین روش های علمی روز آب مصرفی را در مقیاس های مختلف کشت تخمین زده و اطلاعات خرد و کلان را در اختیار مدیران منطقه ای قرار می دهد. لذا این سامانه با هدف پوشش مسئله اصلی و ایجاد سامانه ای بر اساس دانش فنی و تخصصی ایجاد شد که بتواند با پشتیبانی از بانک های اطلاعات مورد نیاز و همچنین یک مجموعه الگوریتم مقادیر نیاز آبی و آب مصرفی گیاهان را در سطح کشور برآورد نموده و به صورت مستقیم در اختیار بهره برداران بخش آب کشاورزی قرار دهد تا بستر بهره برداری بهینه از آب در کشاورزی کشور فراهم شود.
توانایی های مهم سامانه نیاز آب عیارتند از:
•    دارای پایگاه داده های بزرگ ملی و به روز برای آب، خاک، گیاه و اقلیم کشور
•    قابلیت دسترسی آسان متناسب با نیاز کاربران و سطوح مختلف بهره برداران
•    بومی سازی عوامل موثر بر نیاز آبی و آب مصرفی متناسب با شرایط اقلیمی و بهره برداری
•    سامانه تصمیم یار عرضه و تقاضای آبیاری برای مدیران و کارشناسان مدیریت منابع و بهره برداری از آب

 


نوشته شده توسط:علی رنجبری - 163 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها: