بازدیدجناب آقای مهندس آقازاده استاندار محترم استان مرکزی و هیات همراه از ایستگاه تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی و پخش سیلاب خشکرود زرندیه

دسته: اخبار مرکز
بدون دیدگاه
جمعه - ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

 جناب آقای مهندس آقازاده استاندار محترم استان مرکزی و هیات همراه از ایستگاه تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی و پخش سیلاب خشکرود زرندیه بازدید نمودند.استاندار محترم استان مرکزی و هیات همراه روز چهارشنبه مورخ ۳ اردیبهشت ماه ۹۹ از ایستگاه تحقیقاتی و ترویجی و آموزشی پخش و توزیع سیلاب وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مرکزی بازدید نمودند. با توزیع سیلاب در عرصه پخش ایستگاه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی پخش سیلاب در آبخوان خشکرود، دشت زرندیه جان دوباره یافت و بخوبی نتیجه زحمات محققان و پژوهشگران و دست اندرکاران پرتلاش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی به ثمر نشست و از این بابت بخود می بالیم. پس از بارشهای اوایل اسفند سال گذشته بتدریج سیلاب از طریق رودخانه های خشکرود، ویدر، ازون باید و سیدآباد وارد عرصه پخش گردید بطوری که در مدت ۱۰ روز میزان ذخیره جریان در سد رسوبگیری که از رودخانه خشکرود بالغ به دو میلیون مترمکعب رسید و از روز ۲۱ فروردین ماه به پر شدن کامل آن (سه میلیون مترمکعب) از طریق سرریز آن با دبی ۶ تا ۸ مترمکعب بر ثانیه وارد عرصه پخش شد. ساکنین روستاهای پایین دست بخصوص روستای خشکرود، مشکلات سیلاب های مخرب و سهمگین این رودخانه، افت سطح چاه های کشاورزی و کاهش جریان چشمه ها و قنوات را بخوبی بخاطر دارند و کاملا رضایت و شادی در چشمهایشان موج میزند. لازم به ذکر است عرصه پخش یاد شده به مساحت حدود ۳۰۰۰ هکتار وطی سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ به همت همکاران محترم در مرکز تحقیقات اراک بویژه بخش تحقیقات آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش با هدف مهار سیلاب های مخرب و جبران افت قابل توجه آبخوان دشت زرند و بهره وری ازسیلاب ایجاد شد. (آبگیری بخشی از سامانه پخش پس از حدود ۲۳ سال و کاملا بدون نقص و تخریب انجام شده است).
در بازدیدی که جناب آقای آقازاده استاندار محترم استان از این مجموعه عظیم داشتند از تلاشهای شبانه روزی این مجموعه قدرانی نمودند. در این بازدید دکتر گودرزی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی توضیحات مبسوطی راجع به این پروژه از زمان تاسیس تاکنون ارایه نمودند و هدف نهایی این پروژه را پخش سیلاب و استفاده کشاورزان عزیز و پرتلاش و خرسندی این قشر زحمت کش منطقه دانستند که به لطف خداوند باری تعالی این مهم پس از ۲۳ سال به هدف نهایی منجر گردید.

روابط عمومی مرکز

 


نوشته شده توسط:میرفتاح - 968 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۹
برچسب ها: